nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

08.07.2014 Brochure over rijkdom aan hoogstamfruit in Haspengouw

Samen met het driemaandelijks informatieblad Pomologia ontvingen alle leden van de Nationale Boomgaardenstichting (NBS) de knap geïllustreerde brochure ‘Hoogstamboomgaarden in Haspengouw, vroeger en nu’. “De beschrijving van de oude variëteiten appels, peren, pruimen en kersen kan behulpzaam zijn bij het herkennen, proeven, vergelijken en waarderen van de enorme rijkdom aan fruitsoorten”, vertelt NBS-voorzitter Ludo Royen. Hoogstamboomgaarden met ijzerappels, keulemannekes, sterappels, dubbel flippen en de kernielse zwarte kers verloren hun economische betekenis maar zijn voor biodiversiteit en landschap van onschatbare waarde.

De Nationale Boomgaardenstichting presenteert ‘Hoogstamboomgaarden in Haspengouw, vroeger en nu’ als een handige gids die een recreant kan meenemen tijdens een wandel- of fietstocht door de Haspengouwse fruitstreek. Zo leert hij niet zomaar ‘appel’ te zeggen tegen een keulemanneke, in 1900 dé ster van de appelboomgaarden in Haspengouw. Net zoals een ijzerappel of een klumpke is een keuleman een winterappel. Onze voorouders bewaarden ze in kuilen in de grond, zoals de bieten en aardappelen. Sommige mensen beweren dat een keuleman die pas in april wordt opgegraven meer fris zuurzoet smaakt.

Doet de dubbel flip nog een belletje rinkelen? In Haspengouw deed hij het goed als dessertpeer. Vanwege de geringe bewaarbaarheid werd deze peer ook vaak gebruikt als inmaakvrucht. De Nationale Boomgaardenstichting stak haar brochure vol leuke weetjes. In Haspengouw hadden edele dessertperen bijvoorbeeld altijd een volkse en een adellijke naam. De dubbel flip was in hogere kringen bekend als de ‘beurré de mérode’, chiquere naam maar met dezelfde smaak. Wist je dat de meeste hedendaagse laagstamperenvariëteiten hun ‘carrière’ als hoogstam zijn gestart? Doyenné de commice, conference, durondeau, beurré hardy, ..., ze hingen ooit allemaal aan een hoogstam.

De publicatie is een uitgave van de Nationale Boomgaardenstichting in het kader van het Leader-project ‘Wandelen als streekproduct’. Dit project loopt nog tot en met het voorjaar van 2015 en wordt getrokken door het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren. In totaal zijn er vijf projectpartners die de handen in elkaar slaan om nieuwe producten te ontwikkelen waarbij wandelen, streekproducten en toeristische vermarkting hand in hand gaan. Haspengouw is immers een heerlijke wandelregio.

Bestel de brochure bij de Nationale Boomgaardenstichting. Ze wordt opgestuurd na betaling van de verzendkosten.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via