nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

06.10.2017 BV's sporen Limburgers aan om lokaal lekkers te kopen

In vijf jaar tijd zijn 130 landbouwbedrijven verdwenen in Limburg. De sector beleeft bijzonder moeilijke tijden door de Ruslandcrisis die vooral de fruittelers uit Haspengouw treft, de late lentenachtvorst die dezelfde slachtoffers maakte, de wateroverlast in 2016 en droogte in 2017, de fipronil-affaire in de leghennenhouderij, enz. “Er leek geen einde aan te komen”, zegt landbouwgedeputeerde Inge Moors in Het Belang van Limburg. Ter ondersteuning van de land- en tuinbouw lanceert de provincie de campagne ‘Limburg smaakt naar meer’, zodat inwoners meer ingrediënten uit eigen streek kopen en op het menu zetten.

“Landbouwers hebben het dit jaar hard te verduren”, vertelt Limburgs gedeputeerde van Landbouw Inge Moors. Dat geldt zeker voor de Limburgse boeren en tuinders, zo benadrukt ze. “Hier was er bijvoorbeeld voor 91 miljoen euro geraamde vorstschade, wat meer dan de helft is van het totaal in Vlaanderen. Om de producenten te hulp te schieten, lanceert de provincie de campagne ‘Limburg smaakt naar meer’.

“Als fiere Limburgse lijkt het me maar evident om onze provinciegenoten volle bak te steunen”, zegt Anke Buckinx uit Maasmechelen, bekend van radio en televisie. Tot midden november zullen in de media regelmatig bekende Limburgers opduiken die producten van eigen bodem promoten. Van chef-kok Giovanni Oosters die de grotchampignons van Riemst aanprijst tot Joe-presentatrice Anke Buckinx die de lof zingt van verse asperges uit het noorden van de provincie. Andere producten die in de kijker worden gezet zijn Haspengouws fruit, forel uit Voeren, Belgisch wit-blauw (naar verluidt zeker zo lekker als de populaire Ierse steaks), Limburgse aardappelen, lokaal geproduceerd varkensvlees, Tongerse waterkers, Limburgse melk, kleinfruit en groenten.

Het zijn de 'basisproducten' die dit keer in de kijker worden gezet, tegen de eindejaarsperiode komt de provincie opnieuw op de proppen met een kerstmenu op z'n Limburgs. Lokale ingrediënten vinden in de winkel vraagt wat meer oplettendheid. Gedeputeerde Moors: “Soms staan de Limburgse producten tussen andere in de rekken. Soms let je er ook niet op waar de appels of peren die je koopt vandaan komen. We willen dat mensen daarvoor op het etiket gaan kijken, net zoals ze vandaag al letten op het aantal calorieën dat op de verpakking staat aangegeven. Klanten moeten zich meer bewust worden van waar de Limburgse producten voor staan: ze zijn kwalitatief, ze moeten niet dagenlang op transport, er is veel variatie en bovenal: ze zijn lekker.”

Bron: Het Belang van Limburg

Volg VILT ook via