nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

29.03.2019 Callcenter staat de klok rond tuinliefhebbers bij

Bij het begin van de lente herinnert Phytofar, de sectorfederatie van de gewasbeschermingsmiddelenindustrie, aan de website www.handigindetuin.be. Daar vinden particulieren alle informatie over bestrijdingsmiddelen om huis of tuin te beschermen tegen schimmels, plagen, schadelijke insecten, ongedierte en onkruid. Sinds enkele jaren voorzien Phytofar en handelaarsfederatie Comeos ook telefonische ondersteuning via het gratis telefoonnummer 0800/62 604, dat van acht uur 's morgens tot acht uur 's avonds en zelfs op zondagvoormiddag actief is in het hoogseizoen.

Van landbouwers wordt vermoed dat ze door ervaring en opleiding bekwaam zijn om met gewasbeschermingsmiddelen om te gaan. Via de fytolicentie verzekert de overheid zich er bovendien van dat professionele gebruikers zich permanent bijscholen. Gewone burgers gebruiken chemische bestrijdingsmiddelen met minder kennis van zaken. In principe zou het etiket lezen, moeten volstaan om een verkeerd of onvoorzichtig gebruik te vermijden. In de praktijk doen de fabrikanten en handelaars meer inspanningen om zich daarvan te vergewissen.

In elk winkelpunt is één medewerker aanwezig die speciaal opgeleid is om de verkoop van bestrijdingsmiddelen van een deskundig woordje uitleg te voorzien. Dat is iemand die net zoals een landbouwer over een fytolicentie beschikt, weliswaar een ander type fytolicentie dat gekoppeld is aan andere en meer op de doelgroep afgestemde vormingen. In de verkooppunten, tuincentra en doe-het-zelf-zaken, hangen affiches op die informeren over een correct gebruik van chemische middelen en over de alternatieven die eventueel voorhanden zijn.

Wie thuiskomt met een product en toch nog met vragen zit, kan het antwoord opzoeken via www.handigindetuin.be. Deze website, een initiatief van de fabrikanten, legt op zijn beurt uit welke producten er zijn, hoe ze veilig te gebruiken en best te bewaren, enz. Om niets aan het toeval over te laten, werd door fabrikanten (Phytofar) en handel (Comeos) een callcenter ingericht. Van maandag tot zaterdag, van acht uur ’s morgens tot acht uur ’s avonds, kan de consument bellen naar het telefoonnummer 0800/62 604. In het hoogseizoen, vanaf nu dus, kan je er met je vragen ook op zondagvoormiddag terecht bij vakmensen.

"Vorig jaar werd de website 40.000 keer bezocht", weet Peter Jaeken, secretaris-generaal van sectorfederatie Phytofar. "Het callcenter zien wij als een ideale back-up voor het eerstelijnsadvies dat de verkooppunten verstrekken. Op die manier worden de gebruikers deskundig voortgeholpen op dagen dat er wegens ziekte of verlof geen medewerker met een fytolicentie aanwezig is in de winkel." Het advies om grondig het etiket op de verpakking te lezen alvorens een bestrijdingsmiddel te gebruiken, blijft vanzelfsprekend overeind. Phytofar merkt tot slot nog op dat je op het etiket ook de website van de fabrikant vindt die op zijn beurt tuinliefhebbers zal informeren.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Belgische Tuincentra Vereniging

Volg VILT ook via