nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

04.06.2019 Carrefour is op zoek naar 50 nieuwe bioboeren

Warenhuisketen Carrefour doet een oproep aan Belgische landbouwers om vijftig van hen bereid te vinden de overstap naar biologische productie te maken. La Ferme du Tambourin, een melkveebedrijf in Rebecq (Waals-Brabant), is het eerste landbouwbedrijf dat door Carrefour geholpen wordt bij de omschakeling. De hulp bestaat erin dat de bioboeren in spe afnamezekerheid krijgen, ook in de moeilijke tussenperiode waarin ze aan alle bionormen moeten voldoen maar hun producten nog niet als biologisch mogen verkopen. Voor het melkveebedrijf in kwestie duurt de omschakelingsperiode twee jaar, maar dat kan oplopen tot drie jaar voor meerjarige gewassen als pitfruit.

Vijftig landbouwers, zoveel wil Carrefour er bereid vinden voor en helpen bij de omschakeling naar biologische productie. ‘La Ferme du Tambourin’ is de eerste en de warenhuisketen doet een oproep aan andere landbouwers om ook de stap te zetten. De vraag naar bio in België is de afgelopen tien jaar immers verdubbeld. Nu zijn er 1.625 bioboeren actief in ons land, maar zij kunnen de groeiende vraag niet bijbenen. Vandaar de actie van Carrefour, die begint bij een melkveebedrijf in Rebecq dat hoevezuivel produceert en aanbiedt via Carrefour-winkels in Wallonië en Brussel.

De samenwerking tussen de familie Bartholomew en Carrefour startte reeds in 2015. De warenhuisketen contacteerde hen met de vraag of ze wilden kiezen voor bio. Om dat te vergemakkelijken, biedt Carrefour hen zekerheid qua afzet, ook de eerstkomende maanden waarin ze eerst hun percelen en vervolgens hun veestapel al omschakelen naar bio maar de zuivel nog niet als zodanig verkocht mag worden. Die zal zijn weg dan blijven vinden naar de consument via de traditionele verkoopkanalen van Carrefour. In totaal zal de omschakeling van het melkveebedrijf naar een gecertificeerd biobedrijf twee jaar duren.

Carrefour verduidelijkt dat het afnamegarantie biedt zonder exclusiviteit van zijn leveranciers van bioproducten te verlangen. Deze commerciële inspanning past in het programma ‘Act for Food’, waarmee Carrefour een bijdrage wil leveren aan de voedseltransitie. Bio toegankelijk maken voor iedereen, is één van de engagementen, net zoals lokale productie valoriseren en de banden met landbouwers versterken.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Carrefour

Volg VILT ook via