Carrefour opent eerste geautomatiseerde food drive

Supermarkten blijven zoeken naar manieren om hun producten korter bij de klant te brengen. Waar Colruyt vorige week zijn eerste Bio-Planet in de stad opende, heeft Carrefour de eerste volledig geautomatiseerde ‘food drive’ gelanceerd. Dat is een muur van metalen kastjes waar zowel droge voeding als verse producten in bewaard kunnen worden.“Het grote voordeel van dit systeem zijn de ruime openingsuren en het feit dat het ook kan op locaties waar er geen plaats is voor een fysieke winkel”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour.
7 mei 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:45
Lees meer over:

Supermarkten blijven zoeken naar manieren om hun producten korter bij de klant te brengen. Waar Colruyt vorige week zijn eerste Bio-Planet in de stad opende, heeft Carrefour de eerste volledig geautomatiseerde ‘food drive’ gelanceerd. Dat is een muur van metalen kastjes waar zowel droge voeding als verse producten in bewaard kunnen worden.“Het grote voordeel van dit systeem zijn de ruime openingsuren en het feit dat het ook kan op locaties waar er geen plaats is voor een fysieke winkel”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour.

Vrijdag opende Colruyt in hartje Antwerpen de eerste stadswinkel van Bio-Planet. Het gaat om de 28ste Belgische vestiging van de biosupermarktketen. “De maatschappij verstedelijkt en ons doelpubliek is in grote getale aanwezig in de stad”, zegt regiomanager Dirk Peeters. “De concurrentie is hier ook wel groter dan in de stadsrand, maar dat compenseren we met een erg ruim assortiment.” Met 560 vierkante meter is de winkel bijna even groot als de andere Bio-Planetwinkels. 

De supermarkt kiest er bewust voor om het concept niet volledig aan de stadsomgeving aan te passen. “We openen hier geen kleine buurtwinkel en we voorzien zelfs in 23 parkeerplaatsen, zodat klanten hier ook meteen hun boodschappen voor een hele week kunnen komen doen", zegt Peeters. "Net die keuze maakt het niet evident om geschikte locaties te vinden in steden. We kijken nog uit naar opportuniteiten in andere steden”, klinkt het.

Carrefour wil met een ander concept de consument beter gaan bedienen. Het gaat om een volledig geautomatiseerd ‘food drive’, een primeur op de Belgische retailmarkt en mogelijk zelfs in Europa. De eerste drive werd geïnstalleerd op de parking van de Hypermarkt Carrefour van Waterloo, die gesloten is voor renovatiewerken. Het afhaalpunt bestaat uit een muur van metalen kastjes waarvan een deel zelfs gekoeld wordt.

Klanten moeten hun producten online bestellen en kunnen kiezen tussen twee afhaalperiodes: tussen 11.00 en 15.00 uur en tussen 16.00 en 23.00 uur. In de praktijk kan de klant zijn bestelling zelfs na 23.00 uur afhalen. In totaal kunnen er ongeveer 50 bestellingen per dag worden afgehaald. De klant identificeert zich bij het afhaalpunt met de code die hij per sms heeft gekregen, scant de QR-code die op het scherm verschijnt en betaalt via de bancontact- of homebankingapp. Wanneer de bestelling is betaald, worden de deuren van de kastjes geopend. De klant ontvangt ook details van zijn bestelling en zijn ticket.

De automatische drive mag niet verward worden met de drive-afhaalpunten waarvan Carrefour er nu al 193 heeft en er binnen het jaar nog 50 van wil openen. “Het grote verschil met de automatische drive is dat de winkel de levering voorbereidt, en de drive enkel open is tijdens de openingsuren van de winkel”, vertelt van Outryve. Carrefour heeft de intentie om de automatische drive ook op andere locaties te installeren, maar heeft daarover nog geen concrete plannen. “Er zijn weinig data gekend rond dergelijke systemen, maar op basis van ons leertraject in Waterloo, bestaat inderdaad de kans dat we uitbreiden", aldus de woordvoerder. 

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: Carrefour

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek