nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

21.02.2019 Colruyt biedt Inex-melkveehouders stabiele melkprijs

Colruyt gaat een partnership aan met Inex en belooft de leveranciers van de zuivelverwerker “een stabiele en transparante melkprijs”. De aangesloten melkveehouders krijgen allemaal de kans om in te tekenen op een vaste prijs van 34,76 eurocent per liter en dat voor vijf jaar. Voor hun ganse productievolume kan dat niet, slechts voor een deel (15-30%) daarvan. Het precieze percentage wordt bepaald door het aantal deelnemers en is voor iedereen gelijk. Als er voldoende melkveehouders intekenen, zullen de eerste producten onder de ‘Boni Selection’-vlag vanaf april volgend jaar in de winkelrekken liggen. Een iets of wat vergelijkbare prijsformule is sinds 2016 bij Danone in Rotselaar in voege, op vraag van de melkveehouders.

Voor een periode van vijf opeenvolgende jaren wil Colruyt de melkveehouders die leveren aan de familiale zuivelverwerker Inex uit Bavegem (West-Vlaanderen) vaste afzet garanderen, en zekerheid wat de melkprijs betreft. Alle melkveehouders kunnen voor een deel van hun productievolume intekenen op een stabiele melkprijs van 34,76 eurocent per liter. Zo wil de grootwarenhuisketen streven naar een stabiel businessmodel op lange termijn voor alle spelers in de zuivelketen. Boerenbond verwelkomt dit initiatief als een goed instrument om de prijsvolatiliteit op het niveau van de melkveebedrijven een stuk op te vangen. De organisatie vindt het wel essentieel dat het melkveehouders vrijstaat al dan niet in te stappen en dat er geen extra eisen worden opgelegd.

De jongste tien jaar hebben melkveehouders moeten wennen aan schommelende opbrengstprijzen. Colruyt wil met een vaste contractprijs bijdragen aan een stabieler inkomen voor de producenten. De 450 bij Inex aangesloten melkveehouders hebben zes weken de tijd om hierop in te gaan voor een percentage tussen 15 en 30 procent van hun productie. Het precieze percentage wordt achteraf bepaald, op basis van het aantal deelnemers en is voor elke deelnemende melkveehouder gelijk.

De vaste melkprijs van net geen 35 eurocent kwam tot stand na een intense oefening waarbij heel concreet cijfermateriaal van verschillende melkveebedrijven over een langere periode werd bekeken. Bovendien werden deze individuele cijfers achteraf nog getoetst aan data uit publiek beschikbare studies. Algemeen directeur fine food, private label en retail services bij Colruyt, Stefan Goethaert, geeft aan: “Voor ons moet de stabiele prijs ervoor zorgen dat de melkveehouders een vast inkomen hebben en dat ze kunnen investeren. Deze prijs, waarvan de berekening niet over één nacht ijs is gegaan, beantwoordt hier volgens ons aan.”

Als het project van start kan gaan met voldoende inschrijvingen, investeert Inex speciaal hiervoor in een nieuwe productielijn voor de melkproducten die bij Colruyt in het schap zullen liggen als ‘Boni Selection’. Het partnership tussen Colruyt en Inex en zijn melkveehouders zal op de verpakkingen zichtbaar zijn voor de consument. De eerste producten komen beschikbaar in de winkels in april 2020, en dat is meteen ook het moment waarop de afgesproken vaste melkprijs met de melkveehouders zal ingaan. Goethaert benadrukt dat wat Colruyt betaalt aan zijn leveranciers losstaat van wat de klant in de winkel betaalt. De vergoeding voor de melkveehouders blijft met andere woorden vijf jaar dezelfde, terwijl de prijzen van de zuivelproducten in de Colruyt-winkels de markttendens zullen volgen.

Volgens Colruyt past dit nieuwe initiatief in de ambitie van de groep om zich zoveel mogelijk in België te bevoorraden en de productieketen constructief te ondersteunen. Stefan Goethaert: “We zijn ons bewust van de uitdagingen die de landbouw ondervindt. Als Belgische retailer willen we de lokale economie en de landbouw in het bijzonder ondersteunen. Door transparantie en een partnership te bieden, willen we het vertrouwen met de sector verder opbouwen. We zijn trouwens nog één van de enige retailers die zich voor 100 procent bevoorraadt met Belgische melk.” Hij voegt er nog aan toe dat de samenwerking met producenten beantwoordt aan de vraag van klanten. Zij wensen een product waarbij ze in alle transparantie kunnen zien wat de vergoeding is voor de bijdrage van de melkveehouder.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Colruyt Group

Volg VILT ook via