nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

17.10.2017 Colruyt in de bres voor Congolese koffieboeren

Samen met Rikolto, het vroegere Vredeseilanden, heeft Colruyt Group een samenwerking opgezet met 2.200 koffieboeren uit Noord-Kivu. Colruyt heeft zich geëngageerd om gedurende een periode van drie jaar een aanzienlijk aankoopvolume te garanderen, waarvan 60 procent als voorschot op de oogst gestort wordt. De deal met Colruyt garandeert de boerencoöperatie een afzetmarkt van 28,5 ton groene koffiebonen per jaar, of ongeveer 20 procent van de totale productie. 

Noord-Kivu geldt al jarenlang als één van de woeligste regio’s in Congo, wat het voor boeren extra moeilijk maakt om hun product aan de man te brengen, om toegang tot krediet te krijgen, een stabiel bedrijf uit te bouwen. Het voormalige Vredeseilanden is al jaren actief in de regio en kent de problematiek. De voorbije jaren ondersteunde het koffieboeren onder meer bij de uitbouw van een coöperatie die zowel de verwerking van koffiebonen als de commercialisering en export moet vergemakkelijken.

Colruyt Group kwam via Rikolto in contact met het project en besliste na een test in het najaar van 2016 om de arabica van de coöperatie toe te voegen aan het assortiment. De koffie ligt al in de winkelrekken van Colruyt Laagste Prijzen en OKay en zal vanaf januari 2018 ook bij Spar verkrijgbaar zijn. Colruyt wil naar eigen zeggen dit kwaliteitsproduct, waar de groep één van zijn ketenprojecten rond uitwerkt, alle commerciële kansen te geven die het verdient. “Het objectief is om de 2.200 kleine koffieboeren van de coöperatie op te nemen in een succesvolle keten en om hen economisch te versterken”, zo klinkt het.

Dat wil Colruyt concreet realiseren door gedurende een periode van drie jaar een aanzienlijk aankoopvolume te garanderen, waarvoor een vergoeding van 60 procent als voorschot op de oogst gestort wordt. Dankzij die financiële ademruimte kan de coöperatie blijven exporteren en investeren in zijn activiteiten. Het project garandeert aan de coöperatie een afzetmarkt van 28,5 ton groene koffiebonen per jaar, of ongeveer 20 procent van de totale productie, aan een hogere prijs dan die van de markt. Naast deze commerciële overeenkomst ondersteunt de groep initiatieven van de coöperatie om zich verder te ontwikkelen.

“Zoals veel coöperaties uit het Zuiden, betaalt Kawa Kabuya de kleine landbouwers op het moment dat ze hun oogst leveren, dus enkele maanden voordat de koffie in de winkels ligt”, aldus Philippe Toussaint van Colruyt Group. “Omdat er onvoldoende financiële reserves zijn, moeten ze gebruikmaken van een overbruggingskrediet om de operatie te financieren. In deze woelige regio is een krediet aangaan erg duur. Wij stellen hen financieel gerust door 60 procent van onze aankoop al voor de oogst te betalen.” 

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Colruyt

Volg VILT ook via