nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

24.07.2016 Comeos ziet graag nog meer lokaal product in supermarkt

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat samenwerkingen tussen lokale landbouwers en supermarkten stimuleren. De federatie lanceert hiervoor een brochure, die voorgesteld werd op de landbouwbeurs van Libramont. In de brochure lezen landbouwers welke stappen ze moeten doorlopen om hun producten aan een winkelketen te verkopen en wie ze daarvoor bij de verschillende winkels kunnen contacteren. CEO Dominique Michel benadrukt dat Belgische supermarkten vandaag reeds veel lokale producten verkopen. Voor varkensvlees loopt het aandeel Belgisch product op tot 99 procent.

Lokale producten hebben verschillende voordelen. Door lokaal te kopen, steunt een consument de lokale economie. Producten moeten minder ver getransporteerd worden, wat een positieve impact heeft op mobiliteit en milieu. “Steeds meer consumenten en handelaars zijn zich bewust van deze voordelen”, zo laat handelsfederatie Comeos weten.

Belgische supermarkten verkopen naar verluidt al veel lokale producten. “Deze herken je in de winkel gemakkelijk door de Belgische vlag”, stelt Comeos-bestuurder Dominique Michel. “Als we per productcategorie gaan kijken, zien we dat 99 procent van het varkensvlees dat winkels aanbieden Belgisch is. Voor runds- en kalfsvlees is dit 95 procent, voor ‘ander vlees’ 77 procent. Melk (91%) en eieren (80%) zijn ook overwegend Belgisch. In het seizoen kan het aandeel lokaal geproduceerde groenten in de winkel oplopen tot 74 procent, fruit tot 72 procent. Er zijn uiteraard ook exotische soorten, die Belgische landbouwers niet produceren.”

Omgekeerd koopt 85 procent van de Belgen minstens één keer per week Belgische producten, “42 procent zelfs één keer per dag”, aldus Michel. “Handelaars willen nog sterker inzetten op samenwerking met lokale producenten. Om dat aan te moedigen, organiseert Comeos op de landbouwbeurs van Libramont een seminarie. We stellen er ook een brochure voor, die landbouwers uitlegt welke stappen ze moeten doorlopen om hun producten aan een winkelketen te verkopen en wie ze daarvoor bij de verschillende winkels kunnen contacteren”, besluit Michel.

Afgaand op de brochure is het niet aartsmoeilijk om als lokale producent een eigen plek te verwerven in het winkelrek. In de eerste plaats is het de kunst om de juiste contactpersoon te pakken te krijgen zodat Comeos de aanspreekpunten voor alle grote warenhuisketens op een rijtje zet. “Ongeacht of het om franchisewinkels of eigen winkels gaat, contacteer je best het hoofdkantoor van de keten”, luidt de goede raad van Comeos. “In de meeste gevallen zal je je bij de keten moeten registreren vóór je de winkel kunt bevoorraden. Iedere keten is uiteraard vrij om een product al dan niet te aanvaarden. Bij een positieve match zal de winkelverantwoordelijke of de aankoopafdeling het aanspreekpunt zijn voor bestellingen en voor de productpresentatie in de winkel.

Comeos wijst er nog op dat een lokale producent geregistreerd moet zijn bij het Voedselagentschap. De grootste drempel voor een lokale producent is wellicht de barcode die op de verpakking van het product moet staan. Dienstverlener GS1 Belgium & Luxembourg heeft een speciale procedure en speciaal tarief voor lokale producenten.

Meer info: brochure Comeos

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via