nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

05.09.2016 Consument aan zet in de verduurzaming van voedselketen

Vredeseilanden is een ngo met een missie, namelijk het verduurzamen van de voedselketen. Daartoe ondersteunt Vredeseilanden niet alleen boeren in Afrika, Azië en Zuid-Amerika maar timmert het ook aan de weg in eigen land. Herinner je de campagne voor betere prijzen voor boeren die gepaard ging met een stickeractie, de verschijning van het boek #SavetheFoodture en een brochure die supermarkten en voedingsbedrijven uitlegt hoe ze hun inkoopbeleid kunnen verduurzamen. Tot nog toe ontbrak de stem van een cruciale schakel in de voedselketen, de consument. Daar wil de ngo verandering in brengen door in de maand september op drie locaties een dialoog te initiëren tussen burgers-consumenten en vertegenwoordigers van supermarkten en voedingsbedrijven.

In perioden van crisis hoor je Vlaamse landbouwers zeggen dat fair trade niet beperkt zou mogen blijven tot de boeren in het Zuiden. Vredeseilanden, een ngo met thuisbasis in Leuven en werkgebied in ontwikkelingslanden, geeft al enige tijd gehoor aan die verzuchting. Het begon met de werking rond duurzame catering die in 2008 werd opgestart. In de grootkeukens van bedrijfsrestaurants, scholen, rust- en ziekenhuizen ziet de ngo een hefboom om de eetgewoonten van consumenten te beïnvloeden. In 2014 zette Vredeseilanden mee zijn schouders onder het transformatieproject ‘De voedingsketen verduurzaamt’. Gelijktijdig werd er achter de schermen veel gepraat met landbouworganisaties, voedingsbedrijven en grootwarenhuizen. Dat resulteerde in de campagne Let’s #SavetheFoodture die de voorbije twee jaar veel weerklank kreeg.

Herinner je het boek #SavetheFoodture dat een stand van zaken geeft van de inspanningen rond duurzame voedingssystemen bij de Belgische retail en voedingsindustrie, met bijzondere aandacht voor hun relaties met boeren. Daarop voortbordurend verscheen een brochure met negen to do’s voor een duurzaam inkoopbeleid. De harten van de Vlaamse landbouwers won Vredeseilanden met een stickeractie. Consumenten konden op hun klantenkaart van de supermarkt of op een product de boodschap kleven: Mag het iets meer zijn? ‘t Is voor de boeren. Vredeseilanden deed daarmee een beroep op ons allen om supermarkten te laten weten dat scherpe prijzen niet ten koste van de boeren mogen gaan.

Bij de dialoog met de partners in de voedselketen werd de consument tot dusver niet betrokken. Daar brengt Vredeseilanden nog deze maand verandering in door ‘de burger-consument’ uit te nodigen om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van supermarkten en voedingsbedrijven. Daaruit moet een nieuwe dynamiek ontstaan waarbij consumenten supermarkten stimuleren om hun aanbod te verduurzamen. Het proces is uniek en daarom minstens zo belangrijk als de uitkomst. Ben je bereid om mee na te denken over de wenselijkheid van nieuwe minimumnormen rond duurzame voeding of over een aangepaste winkelinrichting om duurzame voeding op de bovenste plank te krijgen? Schrijf je dan in voor het Citizens for the Foodture parcours dat deze en volgende week van start gaat in Kortrijk (8 september), Diest (13 september) en Antwerpen (14 september).

Vredeseilanden stelt geïnteresseerden gerust dat ze niet onvoorbereid in gesprek moeten gaan met de vertegenwoordigers van voedingsbedrijven en warenhuizen. “We stomen je eerst klaar tijdens een introductiesessie. Dankzij experts van onder meer K.U.Leuven en Colruyt krijg je inzicht in de psychologie achter keuzeprocessen, wat er vandaag al gebeurt op vlak van duurzame consumptie en de obstakels die bedrijven weerhouden om grotere stappen te zetten”, zo klinkt het. Na deze eerste sessie, de ‘Tafel der Inzicht’ gedoopt, beslissen de deelnemers of ze het parcours verder willen volgen.

Wie zich geroepen voelt als 'citizin for the foodture' krijgt nog drie sessies voorgeschoven, waarbij achtereenvolgens actiepunten bedacht worden om de voedselketen te verduurzamen, dit scherper gesteld wordt met de hulp van experten en tot slot alle voorstellen samengebracht worden en de dialoog met alle actoren in de voedselketen start onder toezicht van een beperkt publiek van consumenten en professionals. Vredeseilanden steekt niet onder stoelen of banken dat het haar te doen is om realisaties in de praktijk. Wie helpt de ngo om de impasse van ons voedselsysteem te doorbreken?

Meer info: Citizens for the Foodture 

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Vredeseilanden

Volg VILT ook via