nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

18.12.2018 Consument een duwtje in de groene richting geven, werkt

Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid onderzocht bij supermarkt Colruyt en de bedrijfsrestaurants van KBC en Universiteit Gent gedragsinterventies (nudges) op lange termijn. “Dit is een uniek project in België”, zeggen de onderzoekers. “Door bij Colruyt de visuele aantrekkelijkheid bij de seizoensgroenten te verhogen, het vegetarisch alternatief naast de niet-vegetarische producten te plaatsen en kleinere vleesporties aan te bieden, werd de klant gestimuleerd duurzamere keuzes te maken.” De testen bleken ook op lange termijn positief, waarop Colruyt besliste om vanaf januari de seizoensaanduiding in 14 winkels uit te rollen. Het Departement Omgeving neemt deze inzichten mee om het consumptiepatroon van de Vlaming verder te verduurzamen.

De Vlaming maakt zich steeds meer zorgen om het milieu en wil zijn impact hierop verminderen. “Die voornemens vertalen zich echter niet automatisch in duurzame keuzes”, zegt Iris Vermeir, professor in Toegepaste Economie bij de UGent.” Zeker wat voeding betreft, handelt de consument vaak uit gewoonte, snel en op basis van emoties.” Gedragswetenschappen bieden een interessante invalshoek om de Vlaming te helpen betere keuzes te maken. In 2016 werden gedurende één maand verschillende interventies uitgetest in winkels van Colruyt, in de bedrijfsrestaurants van KBC en de studentenrestaurants van de Universiteit Gent. Die resultaten waren positief.

Maar zouden die interventies ook op langere termijn blijven werken? Om die vraag te beantwoorden, werden de interventies bij Colruyt gedurende negen maanden en in de bedrijfsrestaurants gedurende zes maanden herhaald. “Dergelijk onderzoek over zo’n lange periode is uniek in de gedragswetenschappen in België”, zegt Iris Vermeir.

Bij Colruyt werden er bij drie verschillende productgroepen gedragsinterventies uitgetest. Door het aanbieden van twee kleinere portiegroottes van worst, werd ongeveer de helft van de klanten bereikt die opteerden voor een kleinere portiegrootte. “Dat leidde tot een daling van 18 procent bij de verkochte worst”, klinkt het. Ook vegetarisch broodbeleg aanbieden naast de niet-vegetarische variant, leidde tot een meerverkoop van 65 procent van de vegetarische producten. “De testen bij de seizoensgroenten brachten een complex verhaal naar voor. Het onderzoek wijst uit dat de interventie geen of weinig effect heeft wanneer de klant een product sterk linkt met het seizoen (zoals een pompoen in de herfst). Een zwakkere link met het seizoen, zoals een bloemkool in augustus, verhoogt daarentegen de effectiviteit van de interventie.”

De resultaten blijven ook op lange termijn doorwerken, wat wijst op de langdurige kracht van dergelijke interventies. Marketingdirecteur van Colruyt Laagste Prijzen, Guy Elewaut, ziet alvast de meerwaarde van dergelijke interventies. “Klanten zijn vragende partij om bewuster te consumeren. Op basis van het resultaat van de studie introduceren we begin januari in 14 testwinkels aanduidingen bij de seizoensproducten. Op die manier informeren we onze klanten over seizoensgebonden groenten en fruit en geven we ze een ‘duwtje in de goede richting’.”

Meer informatie over de studie vind je hier.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Colruyt

Volg VILT ook via