"Consument wil ook herkomst van verwerkt vlees kennen"

Een consument die vandaag een gekruide hamburger of een lasagne koopt, heeft vaak het raden naar de herkomst van het vlees. Het vermelden van de oorsprong is immers verplicht voor vers vlees maar uit praktische overwegingen niet voor verwerkt vlees. Test-Aankoop zou dit graag verandert zien en lanceert op Twitter en Facebook een fotoactie met als hashtag #meatorigin. De Belgische consumentenorganisatie en haar Europese evenknie BEUC ontwikkelden met EU-steun de website ‘Where is my meat from’. Dezelfde boodschap wordt daar in een scherpere bewoording herhaald: “Consumenten willen niet dat de herkomstvermelding door de gehaktmolen gaat.”
2 september 2014  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:17
Lees meer over:

Een consument die vandaag een gekruide hamburger of een lasagne koopt, heeft vaak het raden naar de herkomst van het vlees. Het vermelden van de oorsprong is immers verplicht voor vers vlees maar uit praktische overwegingen niet voor verwerkt vlees. Test-Aankoop zou dit graag verandert zien en lanceert op Twitter en Facebook een fotoactie met als hashtag #meatorigin. De Belgische consumentenorganisatie en haar Europese evenknie BEUC ontwikkelden met EU-steun de website ‘Where is my meat from’. Dezelfde boodschap wordt daar in een scherpere bewoording herhaald: “Consumenten willen niet dat de herkomstvermelding door de gehaktmolen gaat.”

Op rund- en kalfsvlees, zowel vers als ingevroren, is het wettelijk verplicht om de drie stadia van oorsprong te vermelden: land van geboorte, van kweek én van slacht. Deze regelgeving is tot stand gekomen na de BSE-crisis. Ook voor niet-voorverpakt vers rund- en kalfsvlees moet deze informatie worden geafficheerd in het verkooppunt.

Vanaf 1 april 2015 moet voor vlees van schaap, geit, varken en gevogelte eveneens informatie over de oorsprong worden vermeld. Volgens Test-Aankoop was ook een vermelding van het land waar het dier geboren is op zijn plaats geweest. Nog zwaarder tilt de consumentenorganisatie aan het ontbreken van de herkomstvermelding bij verwerkt vlees.

Wanneer een consument een biefstuk koopt, kan hij vandaag gemakkelijk te weten komen uit welk land het vlees afkomstig is. Koopt hij echter een gekruide hamburger, dan heeft hij vaak het raden naar de herkomst van het rundvlees. Dat komt doordat de Europese regelgeving alleen de vermelding van de oorsprong van vlees verplicht als het over zogeheten "vers" vlees gaat.

Nochtans wil 90 procent van de Europese consumenten weten waar hun vlees vandaan komt en is transparantie nodig om het consumentenvertrouwen te herstellen na de vele vleesschandalen, aldus de verbruikersorganisatie. Daarom start Test-Aankoop, samen met de Europese overkoepelende consumentenorganisatie BEUC, de campagne "Waar komt uw vlees vandaan?", in het Engels: "Can you trust your meat?" Omdat transparantie de basis is van een vertrouwensrelatie tussen fabrikant en consument, vraagt Test-Aankoop dat oorsprongsetikettering zou worden verplicht voor vlees in verwerkte producten.

"Er resten ons nog iets meer dan drie weken vóór het Europees Parlement de nieuwe commissaris over de kwestie zal horen. Vermits de stem van de consument tot nu ongehoord bleef bij de Europese besluitvormers, wil Test-Aankoop met deze campagne het tij keren en ervoor ijveren dat oorsprongsetikettering van vlees de norm wordt bij verwerkte producten.” Wat volgens de consumentenorganisatie tot op heden een absurde situatie is – geen herkomstvermelding voor verwerkt maar wel voor vers vlees –, is volgens de vleesverwerkende industrie vooral een kwestie van haalbare en betaalbare regelgeving.

Meer info: Where is my meat from

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek