nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

29.05.2019 Consument zet voor het eerst de tanden in lokale soja

Bio-Planet, de biosupermarkt van Colruyt Group, legt vier nieuwe plantaardige producten in de rekken die gemaakt zijn van lokaal geteelde soja. De sojaburgers en -spreads zijn het resultaat van een intensieve samenwerking met bioboer Simon Colembie uit Kruishoutem, de Brugse producent van vegetarische producten La Vie est Belle en de kennisinstellingen Inagro en ILVO die de teelt begeleid hebben. “Om lokale sojateelt te doen groeien, moet de consument meer bewust gemaakt worden van de nutritionele en klimaatvriendelijke kenmerken van lokale soja”, zegt Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet.

De soja voor de burgers en spreads werd vorig jaar geoogst door bioboer Simon Colembie uit Kruishoutem. La Vie est Belle uit Brugge stond in voor de verwerking ervan. Bijzonder is dat de sojabonen in hun geheel verwerkt zijn in de burgers, wat niet het geval is in de sojaburgers die vandaag al op de markt zijn. Dit zorgt niet alleen voor een stevige structuur bij elke beet, maar vooral ook voor de bewustmaking van de consument dat het om volwaardige sojaproducten gaat.

Met zijn keuze voor lokale soja steunt Bio-Planet de beginnende sojateelt in onze regio en verruimt de keten haar plantaardig aanbod. De biosupermarkt wil bovendien het aandeel lokale bioproducten in z’n winkels vergroten. Bedoeling is om steeds meer producten te verkopen uit een straal van minder dan 25 kilometer rond elk winkelpunt. Nu al is een kwart van het totale assortiment in elke Bio-Planet lokaal. Om nog meer klanten te laten kennismaken met sojaproducten van eigen bodem start Colruyt Group volgend jaar ook met de verkoop van één sojaburger in de Colruyt-winkels en twee sojaspreads bij OKay.

Vorig jaar zaaide de bioboer 1 hectare soja en oogstte hij daarvan 2,5 ton sojabonen. Aangezien er een verlengstuk gebreid wordt aan het proefproject zaaide hij deze maand een even groot perceel in met soja. De plant is een vlinderbloemige die zijn eigen stikstofvoorziening regelt. De lage behoefte aan kunstmest noemt ILVO-onderzoekster Joke Pannecoucque een voordeel. De grootste uitdaging is het opkrikken van de hectare-opbrengsten want bij de huidige 3 ton per hectare in gangbare teelt is soja voor het merendeel van de landbouwers niet rendabel. Naar de toekomst wordt gemikt op een opbrengst van 4,5 ton per hectare.

Colruyt Group stapt met de onderzoeksinstellingen ILVO en Inagro in een vervolgtraject dat hogere veldopbrengsten als doel heeft. In afwachting van een hoger rendement zorgt transparante communicatie over de kosten ervoor dat alle schakels in de nog prille sojaketen een centje verdienen. "Vorig jaar werkten we met een open boekhouding en deelde Simon Colembie al zijn teeltkosten met ons. In samenspraak met La Vie est Belle zijn prijzen tot stand gekomen, ook rekening houdend met de door ons ingeschatte verkoopprijs van het eindproduct", vertelt Veerle Carlier, R&D- en innovatiemanager bij Colruyt Group.

Transparantie, onderling vertrouwen en elkaar een stuk tegemoetkomen, zijn volgens haar de sleutelelementen om zo'n experiment tot een goed einde te brengen. Bij Colruyt zijn ze er inmiddels van overtuigd dat humane voeding en niet diervoeding voor de doorbraak van Belgische soja zal zorgen. Tenminste, als de consument er pap – of in dit geval veggieburgers en spreads – van lust. De grootwarenhuisketen overhaast het daarom niet en laat de groeimarge van het areaal soja afhangen van de verkoop van de eindproducten. "Het vergroten van de afzetmarkt is een werkje voor dit jaar", aldus Carlier.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Bio-Planet

Volg VILT ook via