Danone desinvesteert in groeimelk op vraag van Europa

De Franse voedingsgroep Danone beloofde de Europese Commissie om een groot deel van zijn productie van ‘groeimelk’ in België te desinvesteren. In ruil mag Danone doorzetten met de overname van het Amerikaanse WhiteWave, het moederbedrijf van Alpro. De Commissie had zijn bezorgdheid geuit omdat er na de overname in het segment van plantaardige groeimelk geen concurrentie meer zou zijn want Alpro en Danone zijn de enige aanbieders van dergelijke producten in ons land.
19 december 2016  – Laatste update 14 september 2020 14:38
Lees meer over:

De Franse voedingsgroep Danone beloofde de Europese Commissie om een groot deel van zijn productie van ‘groeimelk’ in België te desinvesteren. In ruil mag Danone doorzetten met de overname van het Amerikaanse WhiteWave, het moederbedrijf van Alpro. De Commissie had zijn bezorgdheid geuit omdat er na de overname in het segment van plantaardige groeimelk geen concurrentie meer zou zijn want Alpro en Danone zijn de enige aanbieders van dergelijke producten in ons land.

Danone kondigde de overname in juli al aan. De Franse zuivelreus heeft zo'n 10 miljard dollar veil voor WhiteWave. Die laatste is sinds 2009 eigenaar van Alpro, dat voorheen tot de Vandemoortele-groep behoorde en zijn hoofdzetel in Gent heeft. Alpro geeft in België werk aan zo'n 800 mensen.

De Europese Commissie keurt de transactie nu goed, maar had eerst wel bezorgdheid geuit over de concurrentiebeperking in België. Onderzoek wees namelijk uit dat er maar één concurrent (Nestlé) zou overblijven in het segment van ‘groeimelk’, dat is flessenvoeding voor kinderen ouder dan 12 maanden. Danone is eigenaar van de bekende merken Nutrilon en Olvarit want in 2007 nam het Nutricia over, een van oorsprong Nederlandse fabrikant van baby- en peutervoeding.

Specifiek voor groeimelk op plantaardige basis zou Danone de enige aanbieder worden aangezien enkel Danone en Alpro op deze markt actief zijn. De keuzevrijheid van gezinnen met jonge kinderen zou daardoor ernstig beknot worden in de Belgische supermarkten. Bij andere producten zoals yoghurts en desserten doet het probleem zich niet voor omdat Danone vooral zuivelproducten op de markt brengt terwijl Alpro gespecialiseerd is in de plantaardige alternatieven.

Danone bood daarom aan om een groot deel van zijn eigen groeimelk-activiteiten van de hand te doen, waardoor de overlap tussen de bedrijven in België helemaal verdwijnt. Als Danone woord houdt, kan de deal voor de Commissie gewoon doorgaan.

De groep Danone heeft bij het begin van de week melding gemaakt van een licht lager omzetcijfer dan voorzien voor 2016. Het concern had tot dusver gemikt op een groei van drie tot vijf procent van het omzetcijfer maar moet dat nu bijsturen wegens lagere verkopen van verse zuivel in Europa.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: Nutricia

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek