"De benaming yoghurt mag alleen voor zuivelproducten"

Enkel zuivelproducten, op basis van melk, mogen de benaming 'yoghurt' gebruiken. Dat staat te lezen in een arrest van het Hof van Beroep van Brussel. De rechters oordelen dat het gebruik van de naam 'yoghurt' ter aanduiding van producten op basis van soja in strijd is met de wetgeving. Daarmee krijgt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) gelijk in een zaak tegen voedingsbedrijf Alpro, dat 'yoghurt' gebruikt om haar plantaardige producten voor te stellen. Door het arrest moet Alpro haar website en verpakkingen op korte termijn aanpassen.
23 maart 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:29
Lees meer over:

Enkel zuivelproducten, op basis van melk, mogen de benaming 'yoghurt' gebruiken. Dat staat te lezen in een arrest van het Hof van Beroep van Brussel. De rechters oordelen dat het gebruik van de naam 'yoghurt' ter aanduiding van producten op basis van soja in strijd is met de wetgeving. Daarmee krijgt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) gelijk in een zaak tegen voedingsbedrijf Alpro, dat 'yoghurt' gebruikt om haar plantaardige producten voor te stellen. Door het arrest moet Alpro haar website en verpakkingen op korte termijn aanpassen.

BCZ heeft van het Brusselse Hof van Beroep gelijk gekregen in een zaak tegen Alpro, producent van plantaardige producten op basis van soja. Volgens het arrest mag Alpro niet langer de benaming 'yoghurt' gebruiken voor haar sojaproducten. "De wetgeving moet correct toegepast worden en de consument mag niet misleid worden", zo klinkt het. "Enkel authentieke yoghurt, op basis van melk, mag deze benaming gebruiken."

In eerste aanleg had de rechtbank nog geoordeeld dat 'plantaardige variatie op yoghurt' voor de consument duidelijk genoeg maakte dat er een verschil was tussen 'gewone' yoghurt en de alternatieven die Alpro produceert op basis van soja, amandelmelk of kokos. Maar het Hof van Beroep stelt de zaken nu scherper nadat BCZ samen met een aantal van haar leden in beroep was gegaan omdat Alpro gebruikmaakt van de term 'yoghurt'. De rechter geeft BCZ nu gelijk, waardoor Alpro haar website en verpakkingen op korte termijn moet aanpassen.

Volgens BCZ moet er een duidelijk onderscheid zijn voor de consument tussen zuivelproducten enerzijds en plantaardige producten anderzijds. "De consument moet met kennis van zaken kunnen kiezen tussen deze twee verschillende producten. Hij heeft recht op correcte, niet misleidende informatie", aldus Renaat Debergh, afgevaardigd bestuurder van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). "Wij hebben niets tegen producten op basis van soja, wij vragen alleen om correct te communiceren over de aard van de producten en de consument niet te misleiden." Nog volgens BCZ hangt Alpro een boete van 1.000 euro boven het hoofd per verpakking die nog inbreuk zou maken.

Alpro daarentegen "betreurt dat het Hof van Beroep van oordeel is dat Alpro in sommige communicaties de indruk gaf dat haar producten yoghurt zouden zijn, of yoghurt zouden bevatten". "Alpro is van mening dat de zuivelsector de consument ten onrechte onderschat. Consumenten lezen de boodschappen van Alpro op de juiste manier, en weten heel goed wat ze zullen eten of drinken wanneer ze Alpro-producten aanschaffen", zo klinkt het.

Bron: eigen verslaggeving / De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek