De boeren zijn bijna op volgens Vredeseilanden

“Oei, de boeren zijn bijna op.” Met die slogan en een beeld van enkele boeren in een glazen pot zet Vredeseilanden een weinig zichtbaar, maar urgent probleem op de kaart: steeds meer boeren geven er de brui aan en weinig jongeren kiezen voor een toekomst in de landbouw. Zo’n 8.000 vrijwilligers trekken dit weekend de straat op om uw steun te vragen voor het werk van Vredeseilanden om boeren te helpen voort en beter te doen.
12 januari 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:38
Lees meer over:

“Oei, de boeren zijn bijna op.” Met die slogan en een beeld van enkele boeren in een glazen pot zet Vredeseilanden een weinig zichtbaar, maar urgent probleem op de kaart: steeds meer boeren geven er de brui aan en weinig jongeren kiezen voor een toekomst in de landbouw. Zo’n 8.000 vrijwilligers trekken dit weekend de straat op om uw steun te vragen voor het werk van Vredeseilanden om boeren te helpen voort en beter te doen.

“Van België tot Vietnam staan boeren onder druk”, zegt Jelle Goossens van Vredeseilanden. “Iedereen wil graag lekker eten. Maar als boeren niet kunnen leven van hun werk, stoppen ze ermee. De gemiddelde leeftijd van boeren in België is 55 jaar. Wereldwijd evolueert de gemiddelde leeftijd richting 60 jaar. Zo zetten we de toekomst van ons eten op het spel.”

Onvoorspelbare weersomstandigheden, hoge investeringen, klimaatverandering, een onzekere markt,... Het zijn allemaal factoren die het boeren er niet makkelijker op maken. “Hard werken en veel risico’s dragen in ruil voor een onzeker inkomen... dat schrikt jongeren begrijpelijk af. Of ze nu in België, Senegal of Vietnam wonen”, analyseert Goossens.

De landbouwsector opnieuw aantrekkelijk maken is volgens Vredeseilanden een verantwoordelijkheid van de hele voedselketen. “Als boeren massaal stoppen, zitten supermarkten en voedingsbedrijven ook met een probleem”, zegt Jelle Goossens. Daarom brengt Vredeseilanden voedingsindustrie en supermarkten aan tafel om te werken aan toeleveringsketens die transparant, eerlijk en milieuvriendelijk zijn. “We zoeken daarbij ook naar oplossingen die leefbare prijzen garanderen voor iedereen.”

“Als burger en consument moeten we bedrijven en politici laten horen dat we voeding willen waar het verhaal van klopt. Daarom komen we dit weekend op straat en vragen we mensen ook om hun steun. Zo kunnen we in Afrika, Azië, Latijns-Amerika én hier bij ons boeren helpen verder boeren.” Dit weekend helpen 8.000 vrijwilligers Vredeseilanden geld inzamelen door gadgets te verkopen. Sympathisanten kunnen ook online een gift doen.

In de aanloop naar het campagneweekend worden radiospots uitgezonden die u ongetwijfeld al gehoord hebt: “Tien kleine boeren, die zaten zonder regen. Eentje kon er niet meer tegen en toen waren ze nog met negen. Negen kleine boeren hadden aan water gedacht. Eentje had er geen nageslacht, toen waren ze nog met acht.” Zo blijft Vredeseilanden aftellen tot één, om dan de boodschap te brengen: “De boeren zijn bijna op. Steun dit weekend Vredeseilanden en koop een ‘manneke’. Zo help je boeren verder boeren.”

Dat je de voedselketen anders kan organiseren zodat boeren weer uitzicht hebben op een toekomst tonen de Vietnamese boerinnen van het dorp Trac Van. Een groep boerinnen kweekt er gezonde groenten voor hun eigen gezin en voor hun klanten in Hanoi. Iedereen wordt er beter van en het inkomen van de boerinnen groeit zoals hun groenten. In Hanoi, een stad van 7,5 miljoen inwoners, worden hun pesticidenvrije groenten verkocht in de supermarkt Bac Tom. Een lichtpunt voor veel jonge gezinnen die ongerust zijn over de gezondheid van hun baby’s en peuters. Michiel Crijns maakte hierover de film Feeding Hanoi

Beeld: Vredeseilanden

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek