nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

09.11.2017 Delhaize gaat prijzen fors verlagen in België

In een offensief om klanten van discounters als Colruyt, Aldi en Lidl terug te winnen wil supermarktketen Delhaize zijn prijzen fors gaan verlagen. Dat laat CEO van moederbedrijf Ahold Delhaize, Dick De Boer, weten. De prijsdalingen zullen worden betaald met het geld dat het moederbedrijf uitspaart door de fusie tussen Ahold en Delhaize. “Daardoor konden enkele managersfuncties worden geschrapt en door de grotere omvang kan het bedrijf leveranciers ook onder druk zetten om de prijzen te verlagen”, zo klinkt het. 

Sinds de overname van Delhaize door het Nederlandse Ahold beraadt de moedergroep zich over hoe het marktaandeel van Delhaize kan groeien. “Onze prijszetting kan nog beter”, aldus Dick De Boer. “We zijn goed in vergelijking met andere traditionele ketens, maar in België zijn er ook nog enkele discounters.” Om klanten af te snoepen van die discounters gaat Delhaize meer kortingen lanceren. Die prijsdalingen moeten worden betaald met het geld dat Ahold uitspaart door de fusie. “Daardoor konden enkele managersfuncties worden geschrapt en door de grotere omvang kan het bedrijf leveranciers ook onder druk zetten om de prijzen te verlagen”, zo weet De Tijd.

Ahold Delhaize wil tegen 2019 liefst 750 miljoen euro besparen. 500 miljoen daarvan zal via dividenden aan de aandeelhouders worden uitgereikt, de overige 250 miljoen wordt geïnvesteerd om de prijzen te verlagen. Uiteraard niet alleen voor België, maar voor alle landen waarin het moederbedrijf actief is. Ook in de Verenigde Staten woedt op dit moment een hevige strijd tussen supermarkten, waarbij de verschillende ketens elkaar dwingen tot extreme kortingen.

De aankondiging van het prijsoffensief kwam er op dezelfde dag dat het bedrijf meldde in het derde kwartaal meer winst te hebben geboekt, maar dat de resultaten in België nog altijd achterop hinken. Daarnaast kondigde de groep een nieuw aandeleninkoopprogramma aan, ter waarde van 2 miljard euro voor 2018. Dit jaar werden al voor 1 miljard euro eigen aandelen ingekocht. De netto-omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal lichtjes (-1,1 procent), tot 15,1 miljard euro. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10 procent omhoog tot 595 miljoen euro en de nettowinst lag 54 procent hoger op 362 miljoen euro.

Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges. In België bleef de omzet van Delhaize stabiel, op 1,213 miljard euro. De franchisewinkels doen het goed, maar de eigen winkels van Delhaize presteren ondermaats, aldus Ahold. De operationele winstmarge lag wel hoger dan vorig jaar, op 3,1 procent (+1,1 procentpunt). Maar dat is nog altijd lager dan de winstmarge op groepsniveau, die 3,9 procent bedraagt. Synergievoordelen werden in België tenietgedaan door kosten voor promoties. 

Bron: Het Nieuwsblad / De Tijd / Belga

Volg VILT ook via