nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

22.11.2016 Drie duurzame globale ketens op stapel bij Colruyt

De provincie Vlaams-Brabant, Vredeseilanden, Colruyt Group en de KU Leuven gaan de komende twee jaar samen op zoek naar duurzame voedselketens. Concreet wil de ‘coalitie’ drie globale ketens opzetten, een voor quinoa uit Peru, een voor rode bonen uit Tanzania en een voor zeewier uit Indonesië. Omdat het gaat over voedsel voor de toekomst, is er een belangrijke rol weggelegd voor jongeren, zowel hier als in het Zuiden. Komend jaar zal de coalitie onder meer starten met marktonderzoek en productontwikkeling, zodat de nieuwe producten eind 2018 op de markt kunnen worden gelanceerd.

Het afgelopen jaar werkten de partners intensief aan de selectie van de producten waarmee ze aan de slag gaan. Die moesten voldoen aan een aantal criteria: voedzaam en gezond, tropisch, ecologisch, sociaal en economisch duurzaam, klimaatbestendig en innovatief, complementair aan het aanbod op de Belgische markt en relevant voor de lokale markt. Na veel wikken en wegen werd gekozen voor tricolor quinoa uit Peru, rode bonen uit Tanzania en zeewier uit Indonesië. 

Bedoeling is dat deze producten effectief op een duurzame manier in de rekken van Colruyt terechtkomen, en dat tegen eind 2018. Voor de Peruaanse quinoa lijkt dat haalbaar – het product zal aangeboden worden onder het Boni biolabel in Colruyt en Bioplanet. Voor de Tanzaniaanse rode bonen en het Indonesisch zeewier lijkt de deadline moeilijker haalbaar. De coalitie heeft gesprekken met een exporteur in Tanzania, maar moet nog enkele obstakels wegwerken voor die gesprekken tot iets concreet kunnen leiden. En wat betreft het zeewier uit Indonesië, moet eerst nog een en ander worden onderzocht. In plaats van een echte keten uit te bouwen, zal eerst een pilootketen worden opgezet in samenwerking met lokale organisaties.

Door te werken met drie echte cases, willen de partners het debat rond duurzame voeding voor 9 miljard mensen tegen 2050 vanuit de praktijk voeden. “Het heet ‘Gezocht: Voedsel voor de toekomst’ en die naamkeuze is belangrijk. Het gaat effectief om een zoektocht waaruit we lessen willen trekken. De obstakels, opportuniteiten en vragen die we tijdens dit proces op onze weg vinden, zullen het debat vorm geven. En om er zeker van te zijn dat ook andere actoren (bv. andere supermarktketens) uit onze ervaringen kunnen leren, zal KU Leuven het hele proces documenteren”, klonk het tijdens de voorstelling van het project op Horeca Expo in Gent.

In het project is een speciale rol weggelegd voor jongeren. “Zij zijn de consumenten van de toekomst, dus het debat over het voedsel van de toekomst gaat ook hen aan”, klinkt het. Specifiek werken de partners aan een onderwijspakket rond duurzame voeding (‘Toekomstdenken’) en aan duurzame catering op school. Daarenboven werken jonge ondernemers mee aan de productontwikkeling en aan de communicatie naar andere jongeren. Ten slotte worden workshops georganiseerd voor jongeren in het Zuiden, zodat ook zij maximaal kunnen profiteren van de kansen die de nieuwe ketens bieden.

‘Gezocht: Voedsel voor de toekomst’ kwam tot stand op vraag van de Noord-Zuidwerking van de provincie Vlaams-Brabant, wat de focus op globale ketens verklaart. Het project ging eind 2015 van start en loopt nog tot eind 2018.

Meer info: www.voedselvoordetoekomst.be

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Vredeseilanden

Volg VILT ook via