Duim je mee voor eerlijke voedselprijzen?

Een affichecampagne van Boerenbond trekt de aandacht. Met 'Ik duim voor eerlijke voedselprijzen' roept de organisatie iedere burger die het goed meent met de landbouw op om hun strijd voor eerlijke voedselprijzen te steunen. In elke provincie worden initiatieven genomen om de affiches aan de man te brengen. Sympathisanten kunnen de boodschap verder verspreiden via de sociale media. Door #duimjemee te gebruiken in de berichten op de sociale media zijn de foto’s en seflies met een land- of tuinbouwproduct op de achtergrond ook te zien op www.duimjemee.be. Op deze website vinden de bezoekers meer informatie over de huidige voedselprijzen en wat de boer eraan verdient.
10 oktober 2014  – Laatste update 4 april 2020 15:18
Lees meer over:

Een affichecampagne van Boerenbond trekt de aandacht. Met 'Ik duim voor eerlijke voedselprijzen' roept de organisatie iedere burger die het goed meent met de landbouw op om hun strijd voor eerlijke voedselprijzen te steunen. In elke provincie worden initiatieven genomen om de affiches aan de man te brengen. Sympathisanten kunnen de boodschap verder verspreiden via de sociale media. Door #duimjemee te gebruiken in de berichten op de sociale media zijn de foto’s en seflies met een land- of tuinbouwproduct op de achtergrond ook te zien op www.duimjemee.be. Op deze website vinden de bezoekers meer informatie over de huidige voedselprijzen en wat de boer eraan verdient.

Een samenloop van omstandigheden – met de Ruslandcrisis als orgelpunt – heeft ertoe geleid dat het water aan de lippen staat van menig boer en tuinder. De prijzenslag die vandaag op de markt voor land- en tuinbouwproducten woedt, is hier niet vreemd aan. Met een affichecampagne vraagt Boerenbond bij het grote publiek respect voor de kleine schare producenten die in het voedsel van velen voorziet. "Wij willen ons daarbij richten tot iedereen die onze sector een warm hart toedraagt, van winkelier tot consument, van burgemeester tot plaatselijke BV", klinkt het.

De leden-landbouwers van Boerenbond worden aangemoedigd om vrienden en winkeliers over de campagne aan te spreken en hen de affiche te bezorgen. Via sociale media (o.a. Facebook, Twitter en Instagram) zou de boodschap viraal verspreid kunnen worden. Bij gebruik van de hashtag #duimjemee op sociale media zullen foto’s automatisch ook op de website www.duimjemee.be verschijnen. Digitale duimfoto’s kunnen ook gemaild worden naar communicatie@boerenbond.be.

De land- en tuinbouwers krijgen alvast enkele tips om het grote publiek te enthousiasmeren voor de campagne. "Neem op jouw bedrijf een selfie of een foto met je duim omhoog en plaats eventueel een land- of tuinbouwproduct op de achtergrond. Post deze foto op de sociale media onder de titel 'Ik duim voor eerlijke voedselprijzen' en met de hashtag #duimjemee. Op Facebook kan je drie vrienden bij naam noemen en hen uitdagen om je voorbeeld te volgen en te duimen voor een land- of tuinbouwproduct. Vrienden die geen land- of tuinbouwer zijn, maken een selfie of foto met een landbouwproduct dat hun duim verdient." In ieder dorp zijn er wel bekende figuren die de actie mee kunnen ondersteunen.

De website www.duimjemee.be wordt het centrale punt van de hele actie. Boeren en tuinders doen er hun verhaal en de website informeert ook over de huidige voedselprijzen. Hoewel boer en tuinder veruit de meeste zorg besteden aan voedingsproducten, gaat gemiddeld minder dan 20 procent van de winkelprijs naar de boer. Wat de consument in de winkel betaalt voor fruit, groenten, vlees, eieren, zuivel, aardappelen en andere producten wijkt dus enorm af van wat de boer ervoor krijgt. Wie net ging winkelen, kan zijn aankoopprijzen via een handige calculator vergelijken met hetgeen de boer of tuinder actueel krijgt voor zijn product.

Meer info: Duim je mee www.duimjemee.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek