nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

24.05.2018 Duitse consument omarmt 'conceptmelk'

Net zoals in andere Europese lidstaten maken ook in Duitsland verschillende ‘melkconcepten’ opgang. Duitse consumenten gaan tegenwoordig massaal overstag voor biologische melk, weidemelk, hooimelk, regiomelk, lactosevrije melk, enzovoort. Zo ongeveer de helft van alle melk die in Duitsland in de rekken ligt, draagt intussen het label ‘ggo-vrij’. Bovendien is de consument ook bereid om meer te betalen voor melk met een extra label, zo blijkt uit Duits marktonderzoek. 

Het melkaanbod in Duitsland is de voorbije jaren ontzettend gediversifieerd en de Duitse consument is steeds vaker bereid om voor bijzondere producteigenschappen meer te betalen, aldus marktonderzoek. “Vanuit de retail werd het afgelopen jaar een groeiende vraag naar zuivel met bijzondere eigenschappen waargenomen”, zo klinkt het. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle Duitse melk een ggo-vrij label draagt. Dat dergelijke labels soms met een korrel zout moeten genomen worden, schreven we eerder al.

"De productie van ggo-vrije melk wordt aangejaagd door het betalen van een premie”, aldus de studie. “In Duitsland ligt die tussen de 0,80 euro en 1,50 euro per 100 kilo. In de handel wordt de melk echter zonder premie aangeboden. Ook biologische melk valt onder het ggo-vrije label. De aanvoer van biologische melk steeg tijdens het eerste kwartaal van 2018 met 28,9 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017, goed voor een aandeel in de totale melkplas van 3,4 procent. De productie van biologische boter in Duitsland steeg met 20,9 procent en de productie van biologische kaas schrijft een stijging op van 18,5 procent. 

Bron: Boerenbusiness

Beeld: Biomilk

Volg VILT ook via