nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

07.02.2019 Economische Inspectie checkt promotiestunt Albert Heijn

Met zijn promotie ‘1+2 gratis’ veroorzaakt Albert Heijn deining in ons land. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters gaf de Economische Inspectie de opdracht om de campagne te toetsen aan het verbod op verkoop met verlies in ons land. Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van de zelfstandige supermarkten, had daarom verzocht. Vlaams parlementslid en bedrijfsleider Grete Remen kroop uit ergernis in haar pen. En voor Boerenbond is opnieuw een grens verlegd én overschreden in de prijzenoorlog. Voorzitter Sonja De Becker dringt aan op een wettelijke beperking van onredelijke prijspromoties, “naar Frans voorbeeld”.

Albert Heijn heeft een lange traditie in het verleggen van de grenzen in de prijzenslag tussen supermarktketens op de Belgische markt. Ongeziene promoties gaan volgens Boerenbond gepaard met het onder druk zetten van leveranciers. “Ze deelden eerder reeds eenzijdig mee aan al hun leveranciers dat Albert Heijn de aankoopprijs met 2 procent zou verlagen. Na de fusie tot Ahold Delhaize eiste Albert Heijn opnieuw kortingen van zijn leveranciers. Jaren geleden introduceerde de Nederlandse grootwarenhuisketen als eerste het concept ‘1+1 gratis’ op de Belgische markt. Hun nieuwe promotie gaat nu nog een stap verder tot ‘1+2 gratis’. De stap té ver!”

Boerenbond deelt dan ook de ongerustheid van de zelfstandige supermarkten rond de ‘1+2 gratis’ promotie actie van Albert Heijn en stelt voor om dat wettelijk te beteugelen. “Het korte-termijn-gewin voor de consument verbleekt bij de hoge kost die we hier als keten en uiteindelijk als samenleving in zijn geheel voor betalen. Toegeven is zoeken naar efficiëntiewinsten – lees: schaalvergroting – en druk zetten op de eigen leveranciers. Dan komen boeren en tuinders in het vizier. Ook hen rest vaak niet meer dan schaalvergroting en standaardisering als antwoord. De concurrentie rest te volgen en zo mogelijk te overtreffen, wat enkel grote groepen aankunnen.”

Voorzitter Sonja De Becker beschrijft wat dan volgt: ‘’Een moordende concurrentieslag doorheen de keten die leidt tot concentratie, uniformiteit en minder toegankelijk aanbod. In de winkelkar zal zich dat uiteindelijk vertalen in een verarming van het aanbod op alle vlak en uiteindelijk ook in hogere prijzen. Want hoe minder aanbieders, hoe minder gezonde onderlinge concurrentie die op lange termijn prijzen scherp houdt. De druk op de marges en de focus op kostenefficiëntie ontneemt ook alle ruimte die nodig is om te investeren in wat de samenleving zegt belangrijk te vinden zoals milieu- en diervriendelijke productie.”

Gesterkt door het Franse ingrijpen bij onredelijke promoties vraagt Boerenbond aan de Belgische wetgever om “redelijke grenzen” te trekken. Zover is men in eigen land nog niet, maar de Economische Inspectie onderzoekt de opmerkelijke promocampagne ondertussen wel. Federaal minister Kris Peeters had daartoe bevolen. In België is de verkoop met verlies immers wettelijk verboden. De beroepsvereniging van de zelfstandige supermarkten spreekt over een “destructieve strategie” vanwege de Nederlandse keten. Ook Vlaams parlementslid Grete Remen (N-VA), die zelf een voedingsbedrijf leidt, is boos op Albert Heijn. “Regelrechte voedseldumping, die het klimaat, mens en dier zal schaden”, zo vindt Remen.

Bron: eigen verslaggeving / Het Belang van Limburg

Volg VILT ook via