nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

19.06.2019 Eerste 100% elektrisch landbouwvoertuig in gebruik

Voor het eerst is er in ons land een volledig elektrisch landbouwwerktuig in gebruik genomen. Op de bioboerderij van Frank Lambert uit Gistel wordt een wiellader van het merk Kramer in en rond de stallen ingezet. “Dankzij mijn zonnepanelen en binnenkort ook een eigen windmolen was de stap naar een elektrisch werktuig een logische. Bovendien is deze Kramer stiller, krachtiger en efficiënter dan een soortgenoot op brandstof”, vertelt Lambert. De hogere aankoopprijs wordt gecompenseerd door de subsidie (30%) van het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds, de goedkopere werkuren en de lagere onderhoudskosten in vergelijking met een dieselexemplaar.

De introductie van elektrische voertuigen laat in de landbouwsector wat langer op zich wachten dan in de automobielindustrie. In eigen land, meer bepaald in het West-Vlaamse Gistel, is het nu toch zover. Daar werd een eerste volledig elektrisch aangedreven landbouwmachine in gebruik genomen door bioboer Frank Lambert. Het gaat niet om een tractor maar om een Kramer-wiellader: een manusje-van-alles op de boerderij, voorzien van opzetstukken die heffen, scheppen of vegen mogelijk maken. De batterij heeft een autonomie van vijf draaiuren, wat te weinig zou zijn voor een tractor die op afstand aan het werk moet maar wel ruim voldoende is voor kleine klussen op en rond het erf. Na zeven uur aan de stekker is de batterij volledig opgeladen.

Wielladers van het merk Kramer worden in België exclusief verdeeld door Cofabel, de machinespecialist binnen de groep Arvesta. “Samengevat is deze wiellader ecologisch, duurzaam en een echte krachtpatser”, zegt Patrick Caenepeel van Cofabel. “Dankzij zijn twee motoren beschikt hij altijd over een maximaal laadvermogen van 2.500 kilo, daar waar een dieselversie zijn vermogen moet verdelen en dus minder efficiënt kan inzetten. De machine is bovendien ook stil en emissievrij, wat het werken in de stallen aangenaam maakt voor mens én dier.” Lambert ervaart dat als een groot voordeel in vergelijking met een verbrandingsmotor. Hij gebruikt de wiellader immers voor het voederen van de koeien en het uitmesten van de stallen.

Behalve een welgekomen werkkracht op de boerderij laat de wiellader de nieuwe eigenaar ook toe om de eigen energieproductie nog beter te benutten. Lambert, een bioboer die melkvee en varkens combineert met akkerbouw, installeerde enkele jaren geleden voor 50.000 kWh aan zonnepanelen op zijn stallen. “Dit najaar komt daar een kleine windmolen bij die voor 35.000 kWh extra zal zorgen. Daarmee laten we onze koelcellen, melkmachines, verlichting en ventilatie draaien maar er kon nog wat bij en de elektrische Kramer is daarvoor ideaal.”

Dat elektrische voertuigen doorgaans duurder zijn is gekend, maar voor de eerste gebruiker in ons land was dat geen hinderpaal. Lambert: “Dankzij het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds krijg ik 30 procent van de aankoopprijs van 75.000 euro terugbetaald en dat compenseert de meerkost. Bovendien bespaar ik ook op de brandstof die ik zelf opwek.” Hij rekent voor dat een dieselexemplaar hem 4 à 5 euro per draaiuur aan brandstof zou kosten tegenover een kostprijs van minder dan 1 euro voor de Kramer die op hernieuwbare energie werkt. Volgens Cofabel zullen ook de onderhoudskosten lager liggen.

Op VRT NWS kan je de wiellader in actie zien.

Bron: eigen verslaggeving / VRT NWS

Beeld: Arvesta

Volg VILT ook via