Eerste hopscheuten geveild voor ruim 2.000 euro per kg

De nationale primeurverkoop van de Poperingse hopscheuten heeft een nieuw record opgeleverd, met een gemiddeld bedrag van meer dan 2.000 euro per kilo. De eerste kistjes van het West-Vlaamse streekproduct met Europese erkenning werden traditiegetrouw door De Lovie, een centrum voor personen met een verstandelijke beperking, aan de Roeselaarse REO Veiling geleverd. Retailer Metro drukte als eerste af.
20 december 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:43
Lees meer over:

De nationale primeurverkoop van de Poperingse hopscheuten heeft een nieuw record opgeleverd, met een gemiddeld bedrag van meer dan 2.000 euro per kilo. De eerste kistjes van het West-Vlaamse streekproduct met Europese erkenning  werden traditiegetrouw door De Lovie, een centrum voor personen met een verstandelijke beperking, aan de Roeselaarse REO Veiling geleverd. Retailer Metro drukte als eerste af.

De eerste druk voor de primeurverkoop van Poperingse hopscheuten kwam er meteen op de startprijs van 200 euro per 100 gram. De tweede druk ging daar zelfs nog boven, tot 202,6 euro per 100 gram. Goed voor een gemiddelde prijs van 2.013 euro per kilo. De Lovie voerde al voor de 25ste keer de hopscheuten in primeur aan en was erg tevreden met de prijs. "Die toont dat er grote interesse is voor dit ambachtelijk geproduceerde product, maar ook voor onze werking. Dit geeft aan dat ook mensen met een beperking heel zorgvuldig en secuur kunnen zorgen voor de arbeidsintensieve teelt van dit erkende streekproduct", klonk het.

De hopscheuten kregen van Europa een beschermde geografische aanduiding (BGA), wat sedert 2014 versterkt wordt met het kwaliteitslabel Fine Fleur. Retailer Metro drukte als eerste af, niet enkel om als eerste de hopscheuten op de markt te kunnen brengen, maar ook om het project van De Lovie te ondersteunen. De Lovie leverde 1 kilo af voor de primeurverkoop van woensdag. Ook REO-producenten Marc Vandevelde uit Reningelst en Tomas Boeraeve uit Poperinge waren zoals vorige keer op de afspraak. Zij voerden respectievelijk 3 kilo en 1,5 kilo primeurhopscheuten aan. In totaal werd dus 5,5 kilo primeurhopscheuten aangeboden op de veilingklok.

Donderdag zullen de eerste kistjes aangeboden worden in de tien Belgische vestigingen van Metro. Hopscheuten zijn een exclusief streekproduct. Het is namelijk niet gemakkelijk om hopplanten te bemachtigen en de kweek is erg intensief. Amper vijf telers leveren hopscheuten aan de REO Veiling, die de delicatesse al meer dan 30 jaar verkoopt. Het echte seizoen start pas in de tweede helft van januari en duurt tot half april.

Bron: Belga /eigen verslaggeving

Beeld: REO Veiling

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek