EU wil billijke behandeling kmo's op handelsplatforms

De Europese Commissie wil kleine en middelgrote bedrijven beter wapenen tegen de almacht van de grote handelsplatforms en zoekmachines als Amazon, Google en Ebay, maar ook kleinere platforms. Zo wenst de Commissie dat open kaart wordt gespeeld over de criteria die bepalen welke producten en diensten bovenaan in de rangschikking van zoekresultaten verschijnen. Uit een recente Eurobarometer blijkt dat intussen bijna de helft van de Europese kmo's aanwezig is op digitale marktplaatsen om hun goederen en diensten aan de man te brengen.
26 april 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:45
Lees meer over:

De Europese Commissie wil kleine en middelgrote bedrijven beter wapenen tegen de almacht van de grote handelsplatforms en zoekmachines als Amazon, Google en Ebay, maar ook kleinere platforms. Zo wenst de Commissie dat open kaart wordt gespeeld over de criteria die bepalen welke producten en diensten bovenaan in de rangschikking van zoekresultaten verschijnen. Uit een recente Eurobarometer blijkt dat intussen bijna de helft van de Europese kmo's aanwezig is op digitale marktplaatsen om hun goederen en diensten aan de man te brengen. 

De Europese Commissie presenteert een aantal regels die moeten verzekeren dat kmo’s die hun diensten of handelswaar online aanbieden billijk worden behandeld. Zo moeten internetplatforms erop toezien dat de algemene voorwaarden voor professionele gebruikers makkelijk te begrijpen zijn. Ze moeten hen ook duidelijk informeren over de redenen die tot hun uitsluiting van het platform kunnen leiden. Het platform moet eventuele uitsluitingen ook rechtvaardigen.

Daarnaast wil de Commissie dat de internetplatforms openbaar maken welke data via hun diensten gegenereerd worden en wie er toegang tot heeft, hoe ze hun eigen producten behandelen tegenover die van de andere aanbieders, en hoe ze omgaan met contractuele clausules die eisen dat deze professionele gebruikers hun producten of diensten nergens goedkoper aanbieden. 

De Commissie wil de platforms tenslotte ook verplichten om klachtendiensten in te richten en onafhankelijke bemiddelaars te erkennen die kunnen optreden bij geschillen met deze professionele gebruikers. Volgens de Eurobarometer ervaart bijna de helft van de bedrijven die aanwezig zijn op online marktplaatsen bepaalde problemen. Bijna vier op tien problemen die te maken hebben met contracten blijven onopgelost. Ook voedingsproducten worden steeds vaker via online platforms verkocht. 

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek