nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

16.07.2014 "Fair trade sust vooral geweten van rijke landen"

Volgens de Senegalese ontwikkelingseconoom Ndongo Samba Sylla is er weinig of geen bewijs dat producten met een fair trade-certificaat effectief de productiekosten van lokale boeren dekken. "Fair trade sust vooral het geweten van rijke landen, in plaats van ontwikkelingslanden te helpen en de armoede daar tegen te gaan", klinkt het. "Op zijn best is het effect op het inkomen van lokale boeren erg bescheiden te noemen."

Fair trade-labels als Max Havelaar en Oxfam zouden vooral het geweten van rijke landen sussen, meer dan lokale boeren echt vooruit te helpen. Dat schrijft Ndongo Samba Sylla in zijn nieuwe boek 'The fair trade scandal: marketing poverty to benefit the rich'. Hoewel producten met een fair trade-certificaat duurder zijn dan doorsnee producten, is er geen bewijs dat ze effectief de productiekosten van lokale boeren dekken, stelt Sylla.

Sterker nog, de landen waar de producten in kwestie geconsumeerd worden, halen er het meeste winst uit. Zo berekende Sylla dat van elke dollar die Amerikaanse consumenten aan eerlijke handel besteden, slechts 3 procent meer dan normaal naar het land van herkomst gaat. Ruerd Ruben, ontwikkelingseconoom aan de Radboud Universiteit Nijmegen, bevestigt Sylla's bevindingen. "Fair trade heeft inderdaad heel weinig veranderd in de keten tussen de lokale boer en de westerse supermarkt."

Enerzijds zouden certificaatgevers te makkelijk keurmerken uitdelen, en anderzijds zouden ze door een erg westers gekleurde bril kijken. "Ze staan niet noodzakelijk stil bij de noden van de boeren zelf. Lokale boeren worden vooral opgeleid om te voldoen aan de vereiste standaarden. Ze leren te weinig hoe ze hun landbouwtechnieken kunnen verbeteren of hun oogst kunnen vergroten", zegt bio-econoom Miet Maertens (KU Leuven).

In een reactie verzekert Karlien Wouters, woordvoerder van Max Havelaar, dat de organisatie "genoeg impactstudies kan voorleggen om te bewijzen dat het systeem werkt". Oxfam, dat producten met een fair trade-keurmerk aanbiedt in zijn wereldwinkels, wil naar eigen zeggen in de eerste plaats mensen bewust maken van het onrecht in de wereldhandel. "De diensten van certificeerders worden voortdurend geëvalueerd", klinkt het daar.

Bron: De Morgen

Volg VILT ook via