FAVV zet puntjes op de i voor groepsaankopen voeding

Organisaties of groepen consumenten die groepsaankopen doen van levensmiddelen moeten zich niet registreren bij het Voedselagentschap als bedrijf in de voedselketen op voorwaarde dat de activiteiten beperkt blijven tot transport of het beheren van een afhaalpunt én als het niet gaat om een commerciële activiteit. De producent is verantwoordelijk voor het afleveren van kwaliteitsvolle en veilige producten. De consument is op zijn beurt verantwoordelijk voor het tijdig afhalen van de producten op het afhaalpunt. Dat staat in een informatiebrochure die het Voedselagentschap heeft uitgewerkt over groepsaankopen van voeding.
7 januari 2016  – Laatste update 14 september 2020 14:33
Lees meer over:

Organisaties of groepen consumenten die groepsaankopen doen van levensmiddelen moeten zich niet registreren bij het Voedselagentschap als bedrijf in de voedselketen op voorwaarde dat de activiteiten beperkt blijven tot transport of het beheren van een afhaalpunt én als het niet gaat om een commerciële activiteit. De producent is verantwoordelijk voor het afleveren van kwaliteitsvolle en veilige producten. De consument is op zijn beurt verantwoordelijk voor het tijdig afhalen van de producten op het afhaalpunt. Dat staat in een informatiebrochure die het Voedselagentschap heeft uitgewerkt over groepsaankopen van voeding.

Bij groepsaankopen van levensmiddelen gaat het om aankopen door consumenten die zich hiervoor organiseren in groep en zich als groep rechtstreeks richten tot één of meerdere producenten. De producten worden na aankoop meestal afgehaald in een afhaalpunt. De organisatie van deze groepsaankopen is vaak in handen van een vzw, een feitelijke vereniging of een groep consumenten. Zij kunnen als tussenpersoon fungeren en de contacten met de producenten onderhouden, de bestelling en levering van de producten op het afhaalpunt coördineren en de verdeling van de aankopen in goede banen leiden.

Wanneer organisaties zich beperken tot het transport van de groepsaankopen of het beheren van het afhaalpunt moeten zij zich bij het Voedselagentschap niet registreren als bedrijf dat actief is in de voedselketen zolang het niet gaat om een commerciële activiteit. Krijgen organisaties er wel een vergoeding voor of maken ze winst met de organisatie van de groepsaankopen, dan worden ze wel beschouwd als een bedrijf in de voedselketen en is registratie bij het FAVV bijgevolg verplicht. Een onkostenvergoeding vragen voor bijvoorbeeld brandstof, wordt niet bestempeld als commerciële activiteit. Wanneer de organisatie meer doet dan enkel het transport of het beheer van het afhaalpunt en bijvoorbeeld pakketten van levensmiddelen samenstelt, is het wel tot registratie verplicht.

Het Voedselagentschap geeft ook meer uitleg over de verantwoordelijkheid van de verschillende schakels bij groepsaankopen. Zo zijn producenten verantwoordelijk voor het afleveren van kwaliteitsvolle en veilige producten. Zij moeten geregistreerd zijn bij het Voedselagentschap en in sommige gevallen hebben ze ook een toelating nodig voor hun activiteiten en de rechtstreekse verkoop aan de consument. Via Foodweb kunnen organisaties nagaan of de producent daarmee in orde is. “Bij groepsaankopen en afhaalpunten die niet als commerciële activiteiten worden beschouwd moet duidelijk afgesproken worden dat de organisator van de groepsaankoop niet verantwoordelijk is voor de kwaliteit of veiligheid van de producenten. De consument is op zijn beurt verantwoordelijk voor het tijdig afhalen van de producten op het afhaalpunt”, klinkt het bij het FAVV.

Meer informatie: Aankopen in groep: wat kan en wat mag niet?

Beeld: Your Choice

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek