FEVIA grotendeels tevreden over nieuwe etikettering

Vanaf zaterdag 13 december gelden in de EU nieuwe etiketteringsregels. Volgens de Europese Commissie zullen deze regels de consument beter beschermen tegen allergenen en in staat stellen beter geïnformeerd een gezondere voedingskeuze te maken. FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, beaamt dit en juicht de bijbehorende harmonisatie toe. Alleen over de meerwaarde van de verplichte oorsprongsvermelding op vers vlees van varkens, gevogelte, schapen en geiten, stelt het zich vragen. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop is tevreden, al mocht het van die organisatie nog iets strenger.
12 december 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:28
Lees meer over:
Vanaf zaterdag 13 december gelden in de EU nieuwe etiketteringsregels. Volgens de Europese Commissie zullen deze regels de consument beter beschermen tegen allergenen en in staat stellen beter geïnformeerd een gezondere voedingskeuze te maken. FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, beaamt dit en juicht de bijbehorende harmonisatie toe. Alleen over de meerwaarde van de verplichte oorsprongsvermelding op vers vlees van varkens, gevogelte, schapen en geiten, stelt het zich vragen. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop is tevreden, al mocht het van die organisatie nog iets strenger.

Aan de nieuwe regelgeving werd drie jaar gewerkt. Ze vervangt de huidige regelgeving, die dateert van 1978 (algemene etikettering) en 1990 (voedingswaarde-etikettering). “Sindsdien zijn de eisen van de consument en de marketingpraktijken zo hard veranderd, dat een update nodig was”, klinkt het bij de Commissie. Ook FEVIA erkent het nut van de vernieuwing. “In vergelijking met enkele jaren geleden heeft de consument een veel ruimere keuze qua voedingswaren. Meer aanbod betekent meer complexiteit, ook op het etiket. De consument wil begrijpbare, duidelijke en vergelijkbare etiketten om een geïnformeerde keuze te maken. De nieuwe verordening speelt hierop in”, stelt directeur-generaal Chris Moris.

Enkele van de voornaamste wijzigingen zijn dat de aanwezigheid van allergenen in zowel voorverpakte als niet-verpakte levensmiddelen duidelijk(er) vermeld moet worden, dat het lettergrootte van de etiketten minstens 1,2 mm moet bedragen, en dat de regels niet alleen gelden voor producten verkocht in de winkel, maar ook voor producten verkocht via internet. Bovendien moet vanaf 15 april niet alleen de oorsprong worden vermeld van vers rundsvlees, maar ook van vers varkens-, schapen-, geitenvlees en gevogelte.

Bij dit laatste stelt FEVIA zich vragen. “Wat is de meerwaarde?”, klinkt het. “De huidige verplichting om ingrediënten te kunnen traceren en de bestaande controlesystemen garanderen de consument vandaag reeds veilige voedingsproducten. We begrijpen de vraag om de oorsprong van voeding op het etiket te plaatsen, maar dit dreigt voeding een pak duurder te maken. Het kan er bovendien toe leiden dat voedingsproducten uit kleinere landen met een open economie, zoals België, moeilijker toegang krijgen tot markten van grotere landen.”

Test-Aankoop is eveneens grotendeels tevreden, al kan het volgens die organisatie op sommige vlakken beter. Zo had het liever een iets groter minimale lettergrootte in de regelgeving teruggevonden (3 mm in plaats van 1,2), evenals een verplichte vermelding van de voedingswaarde vooraan op de verpakking en een verplichte oorsprongsvermelding voor vleesbereidingen. 

In 2001 bereikten de lidstaten en het Parlement een akkoord omtrent de nieuwe regels. De voedingsproducenten hebben dus drie jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden. De voorraad levensmiddelen die voor 13 december op de markt zijn gebracht of geëtiketteerd werden, mogen nog opgebruikt worden. Maar de voorraad etiketten die niet conform zijn, moeten de vuilnisbak in.

Meer info: Vragen en antwoorden over voedselinformatie voor consumenten (Europese Commissie) &
De nieuwe regels in beeld (FEVIA) 

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek