nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

01.02.2019 Franse supermarkten verhogen prijzen

De prijzen van honderden voedingsproducten van grote merken (Nutella, Coca-Cola, Ricard ...) gaan vandaag omhoog in de Franse supermarkten terwijl die van distributeursmerken dalen. De Franse regering hoopt dat de maatregel - genomen onder druk van het protest van de gele hesjes - uiteindelijk de lokale landbouwers ten goede komt. “Ik vraag aan de retailers dat ze een manier vinden om de marges anders en beter te verdelen, zodat de landbouwproducten tegen een juiste prijs zouden worden verkocht”, aldus Frans minister van Landbouw Didier Guillaume.

De regering besliste dat winkels de producten moeten verkopen tegen een prijs die minstens tien procent hoger ligt dan de aankoopprijs. Het gaat om 500 op 13.000 producten in de supermarkten. Zo hoopt de Staat dat de distributieketen er in slaagt de Franse landbouwers meer geld te geven voor hun producten. Zij zijn vaak de grootste slachtoffers van de jaarlijkse prijsonderhandelingen. Ze moeten immers te vaak opboksen tegen de voedingsgiganten en de sterke aankoopcentrales van de supermarkten. Daardoor krijgen landbouwers soms minder voor hun product dan wat het hen kostte om het te maken.

“Het zijn de lokale producenten die - onder druk van de aankoopcentrales - de verdeling van producten van Coca-Cola en Nutella betalen”, klonk het eerder al bij de vakbonden. Zij zijn voorstander van de wet. Ook de voornaamste Franse handelsfederatie (FCD) brengt begrip op. “We zijn het erover eens dat het systeem moet veranderen, zodat we weer tot normale prijzen komen en dat het lot van de landbouwers verbetert”, aldus FCD-topman Jacques Creyssel. “In dat opzicht vind ik het niet schokkend dat Ricard een beetje duurder zou worden als daarmee ook de prijs van een liter melk voor een melkveehouder verhoogt.”
 

Bron: Belga / Het Laatste Nieuws

Volg VILT ook via