FrieslandCampina moet kiezen: meer melk of meerwaarde?

FrieslandCampina praat momenteel met haar leden-melkveehouders over de koers voor de komende jaren. “De groei van het melkaanbod in de afgelopen jaren heeft ons vorig jaar voor een dilemma gezet: willen we investeren om steeds meer melk te kunnen verwerken of investeren we om onze melk beter te verwaarden?” Die vraag legt FrieslandCampina-voorzitter Frans Keurentjes zijn leden voor. Volgens het Nederlandse vakblad ZuivelZicht hoopt hij dat de coöperanten kiezen voor het structureel creëren van meerwaarde door een betere focus op de toegevoegde waarde van producten.
8 november 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:47
Lees meer over:

FrieslandCampina praat momenteel met haar leden-melkveehouders over de koers voor de komende jaren. “De groei van het melkaanbod in de afgelopen jaren heeft ons vorig jaar voor een dilemma gezet: willen we investeren om steeds meer melk te kunnen verwerken of investeren we om onze melk beter te verwaarden?” Die vraag legt FrieslandCampina-voorzitter Frans Keurentjes zijn leden voor. Volgens het Nederlandse vakblad ZuivelZicht hoopt hij dat de coöperanten kiezen voor het structureel creëren van meerwaarde door een betere focus op de toegevoegde waarde van producten.

Tien jaar na de oprichting van het concern FrieslandCampina is de zuivelcoöperatie in een nieuwe fase beland. De structuur van de onderneming werd aangepast en de coöperatie introduceerde zijn nieuwe visie ‘Melk met Meerwaarde’. “De afgelopen tien jaar was een succesverhaal”, zegt voorzitter Frans Keurentjes. “We zijn bezig om dat succes te verzekeren. Dat doen we door nu de basis te leggen voor het volgende succes.” Dat succes moet komen van een duurzamere productie. De onderneming introduceert daarom de Top-Zuivellijn, een nieuwe standaard die hogere eisen stelt aan de productiewijze en die een substantieel hogere opbrengstwaarde genereert.

Naast duurzaamheid ligt ook het thema ‘gebalanceerde groei’ op de gesprekstafel. “Bedoeling is om structureel de balans te bewaren tussen de marktvraag, het aanbod van melk en de verwerkingscapaciteit”, aldus Frans Keurentjes. Het voorstel biedt melkveebedrijven die leveren aan FrieslandCampina de gelegenheid beperkt te groeien, afhankelijk van de groei van de markt. “Want”, zo stelt Keurentjes nadrukkelijk, “we produceren niet voor de pakhuizen.” Voorlopig raamt FrieslandCampina de groei van de markt op 1,5 procent per jaar. Dat groeitempo kunnen individuele leden maximaal aanhouden. Een veehouder die harder groeit loopt het risico op een korting van 10 cent per kilo gegroeide melk.

“Ik ben geen boer geworden om alleen melk te produceren”, zegt de voorzitter van FrieslandCampina. “Ik wil ook meerwaarde op mijn bedrijf hebben.” Frans Keurentjes erkent dat niet iedereen binnen zijn coöperatie er zo over denkt, getuige het vertrek van melkveehouders naar andere, niet-coöperatieve melkverwerkers. “Ik vind het elke keer jammer wanneer een lid besluit te vertrekken, maar de coöperatie is een samenwerkingsverband. Het is wederkerig. Als je denkt dat het voordeel van een beslissing alleen maar één kant kan oprollen, dan betekent dat het einde van de samenwerking. Het gaat er om dat we het brede belang voor ogen houden.”

Bron: ZuivelZicht

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek