nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

23.05.2018 “Goedkoop, maar niet duurzaam voor de boeren”

De opening van het pop-up restaurant van Lidl in Gent kan op weinig bijval rekenen van Boerenbond. "Dit is natuurlijk positief voor de studenten, maar dat voedsel alweer wordt weggegeven aan dumpingprijzen schiet echt in het verkeerde keelgat. Dit is totaal niet duurzaam voor de boeren”, zegt Luc Vanoirbeek, woordvoerder van Boerenbond. Het restaurant blijft open tijdens de hele blokperiode, meer bepaald tot 23 juni.

Lidl opent in het centrum van Gent een pop-uprestaurant. Op het menu staan gezonde maaltijden tegen lage prijzen. Studenten kunnen de reclamestunt wel smaken, boeren en landbouwexperts daarentegen onthalen het concept iets minder enthousiast. "Het is vooral dankzij de korte keten dat wij erin slagen om onze prijzen te drukken", legt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl, uit. "Onze verse producten kopen we zo veel mogelijk bij de landbouwers zelf. Op die manier kunnen we tussenschakels uit het proces houden en kunnen wij onze groenten en fruit goedkoper aanbieden."

Op enkele dozen met peren, die op de toonbank van het restaurant liggen, staat dan ook duidelijk gedrukt dat ze uit ons land afkomstig zijn. Ook al is dit niet de enige manier waarop Lidl zijn prijzen laag houdt. Volgens econoom Claude Boffa (ULB) doet het dat vooral door grote volumes aan te kopen en grote merken links te laten liggen. Volgens de theorie van de korte keten zouden landbouwers ook een betere prijs kunnen krijgen voor hun waren, want voor hen verdwijnt de tussenpersoon ook uit de rekening.

Maar daar wringt het schoentje. "Voor ons is het eigenlijk allemaal wat dubbel", zegt Luc Vanoirbeek, woordvoerder van Boerenbond. "Dit is natuurlijk positief voor de studenten, maar dat voedsel alweer wordt weggegeven aan dumpingprijzen schiet echt in het verkeerde keelgat. Dit is totaal niet duurzaam voor de boeren. Trouwens, het aandeel producten dat Lidl via de korte keten zou kopen, is heel beperkt."

In het verleden heeft Boerenbond samen met de Vlaamse en Waalse horecaverenigingen al opgetreden tegen voedsel dat enkel voor marketingdoeleinden goedkoop wordt verkocht. In 2011 dienden de drie organisaties samen een klacht in tegen de Zweedse meubelgigant IKEA, omdat dat in zijn vestingen voordelige maaltijden gebruikt om klanten te lokken. Goedkope Zweedse balletjes zouden zo enkel een opstapje zijn naar een goedkope Zweedse kleerkast. Maar aan de klacht wegens oneerlijke concurrentie werd toen weinig gevolg gegeven.

Ook landbouwexpert Frank Nevens (UGent) vindt de marketingstunt van Lidl een verkeerd signaal. "Als je voeding gaat weggeven aan spotprijzen, doe je alsof het een wegwerpproduct is", zegt hij. "Dat geeft een vertekend beeld van een productieproces dat nu heel onrechtvaardig is." Het probleem met de korte keten is volgens hem dat het concept momenteel nog moeilijk toe te passen is. "Ketens willen enkel in grote hoeveelheden kopen en daarvoor zullen ze niet elke boer afzonderlijk afgaan. Voor veel landbouwers blijft de korte keten daardoor niet veel meer dan een mooi idee, zeg maar een sprookje."
 

Bron: De Morgen

Volg VILT ook via