nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

17.04.2019 Greenpeace veroordeeld voor campagne Maya De Bij

De Nederlandstalige handelsrechtbank in Brussel heeft Studio 100 over de hele lijn in het gelijk gesteld in de zaak rond Greenpeace en Maya De Bij, meldt L’Echo. De natuur- en milieuorganisatie had in mei vorig jaar een grootschalige campagne gelanceerd om Studio 100 aan te zetten te stoppen met het maken van ongezonde charcuterie voor kinderen. Bij de campagne hoorde een filmpje waarin het kinderfiguurtje Maya De Bij zogezegd sigaretten promoot.

Greenpeace wilde met de campagne Studio 100 aanzetten om de charcuterie te vervangen door gezonde vegetarische alternatieven of door vlees dat afkomstig is uit lokale en ecologische landbouw. “Studio 100 gebruikt haar populaire figuren zoals Maya, Plop, K3 en Samson om ongezonde producten voor kinderen te promoten”, klonk het toen. “De sigaretten uit de video zijn vals, maar de charcuterie van Studio 100 is weldegelijk echt. En helaas bijzonder schadelijk voor de gezondheid van onze kinderen. De WHO bestempelt charcuterie als kankerverwekkend. Uit een recente analyse door gezondheidsspecialisten blijkt bovendien dat de charcuterie van Studio 100 te veel zout, nitrieten en ongezonde vetten bevat.”

Toen de video in kwestie uitkwam, sprak Studio 100 van een "agressieve campagne" en liet het verstaan dat het "niet kon tolereren dat zijn figuren op enige wijze misbruikt worden of in verband wordt gebracht met tabaksproducten". Studio 100 is voor Maya De Bij verplicht om het legaat te respecteren van de oorspronkelijke schrijver Waldemar Bonsels. Dat legaat werd ondergebracht in de Waldemar-Bonsels-Stiftung, een Duitse stichting die leesbevordering in scholen promoot, en stipuleert een aantal ethische waarden en normen, waaronder een verbod op elke link met tabak.

Voor de geleden imagoschade, de overeenkomst met de Waldemar-Bonsels-Stiftung en om verdere schade te voorkomen, stuurde Studio 100 eind mei 2018 een dagvaarding uit, waarin geëist werd dat Greenpeace zijn campagne meteen stopzette, het filmpje en beelden liet verwijderen en excuses aanbood. Begin april besliste de Nederlandstalige handelsrechtbank in Brussel om Studio 100 over de hele lijn in het gelijk te stellen. De rechtbank meende dat Greenpeace, door de beelden van Maya De Bij te gebruiken zonder toestemming van Studio 100, het exploitatierecht heeft geschonden van het bedrijf, net als de morele rechten van Waldemar Bonsels Stiftung. Greenpeace moet de campagne stoppen op straffe van een dwangsom van 2.500 euro per dag en per inbreuk. Het plafond ligt op een miljoen euro.

Bron: L'Echo / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via