nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

09.01.2019 Groen rekende op meer Vlaams geld voor korteketenweek

Dankzij de inzet van de Vlaamse provincies en de andere betrokken partners vond vorig jaar voor het eerst een Week van de Korte Keten plaats. Dit jaar zal de consument opnieuw aangemoedigd worden om kennis te maken met het ruime aanbod van lokale hoeve- en streekproducten. Daar is Groen-parlementslid Bart Caron blij om. Minder tevreden is hij over het budget dat de Vlaamse overheid daarvoor wil vrijmaken via promotieorgaan VLAM. “Vorig jaar besteedde VLAM er nog 50.000 euro aan, uit de eigen reserves. Voor de editie van 2019 wordt amper 10.000 euro vrijgemaakt. Is het grappig of om te huilen dat de grote middelen ingezet worden voor de controversiële steak-friet, terwijl de succesvolle Week van de Korte Keten het met veel minder subsidies moet doen?”

Van 4 mei tot en met 12 mei 2019 organiseren de Vlaamse provincies, samen met verschillende partners, de Week van de Korte Keten. Ze doen dat voor de tweede maal en zijn nu volop op zoek naar partners (producenten, gemeenten, verenigingen, restaurants, …) die hun karretje aan dit initiatief willen hangen. Elke inspanning die hoeve- en streekproducten promoot, is welgekomen die week: een kookworkshop op een unieke locatie, een proeverij, een boerenmarkt, een blik achter de schermen voor groepen, … Via de website www.weekvandekorteketen.be en andere (provinciale) communicatiekanalen zullen zulke initiatieven in de kijker gezet worden.

Op landbouwbeurs Agriflanders in Gent vindt een inspiratiemoment en studiedag plaats rond het thema korte keten. De partners achter de Week van de Korte Keten starten er ook hun promotiecampagne. Vier dagen lang gaan zij op zoek naar bedrijven, verenigingen, gemeenten, ... die in de meimaand animositeit willen creëren rond hoeve- en streekproducten. Zoetjesaan moet de campagneweek vorm krijgen. Het succes van zo’n activiteit zonder lange traditie staat of valt nog vaak met de middelen die ervoor vrijgemaakt worden. Van Vlaamse kant zou de inbreng gerust wat groter mogen zijn volgens Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen).

In De Standaard betoogt Caron: “De Week van de steak-friet veroorzaakte onlangs behoorlijk wat heisa. Niet omdat er promotie werd gemaakt voor een geroemd Vlaams gerecht, wel omdat die promotie deels werd gefinancierd met belastinggeld, verpakt als boodschap van algemeen nut, met een aureool van 'gezond' erbovenop.” Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) spendeerde 70.500 euro aan de campagne. “Onbegrijpelijk”, vindt Caron, “zeker als we vergelijken met de Week van de Korte Keten. Dat is de kortste weg van boer tot bord en volgens experts de toekomst van onze landbouw. Verse, goeie producten – groenten, fruit, zuivel en vlees – uit je buurt. Alleen nog te onbekend bij het brede publiek en daar moest de promotiecampagne vorig jaar verandering in brengen. Het werd een succes: 474 activiteiten (onder meer hoevepicknicks, fietstochten en boerenmarkten) met 700.000 bezoekers. Dat vroeg om een vervolg.”

Net daarom vindt het parlementslid het jammer dat VLAM hier vorig jaar 50.000 euro aan besteedde, terwijl er voor de editie van 2019 amper 10.000 euro is voorzien. Minister Schauvliege liet Caron weten dat het hogere bedrag vorig jaar uit de reserves van VLAM kwam. “De verklaring is eenvoudig, maar cynisch: VLAM kiest zijn activiteiten op basis van de verplichte bijdragen van de verschillende sectoren. Grote sectoren, zoals de varkensvleesproducenten, krijgen dus een pak meer promotie.”

Bron: De Standaard / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via