Grote reorganisatie bij FrieslandCampina

Zuivelbedrijf FrieslandCampina plant een reorganisatie. Naar eigen zeggen kan het bedrijf na de ingrepen, die eind dit jaar afgerond moeten zijn, beter inspelen op marktontwikkelingen en beter innoveren. In de komende maanden moet blijken of daarbij banen verdwijnen, maar FrieslandCampina sluit ontslagen niet uit. Bij het Nederlandse FrieslandCampina werken in 33 landen bijna 22.000 mensen. In België stelt de groep 1.540 mensen tewerk, in Aalter, Bornem, Bree, Genk en Lummen en het commerciële hoofdkwartier in Destelbergen.
16 augustus 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:41
Lees meer over:

Zuivelbedrijf FrieslandCampina plant een reorganisatie. Naar eigen zeggen kan het bedrijf na de ingrepen, die eind dit jaar afgerond moeten zijn, beter inspelen op marktontwikkelingen en beter innoveren. In de komende maanden moet blijken of daarbij banen verdwijnen, maar FrieslandCampina sluit ontslagen niet uit. Bij het Nederlandse FrieslandCampina werken in 33 landen bijna 22.000 mensen. In België stelt de groep 1.540 mensen tewerk, in Aalter, Bornem, Bree, Genk en Lummen en het commerciële hoofdkwartier in Destelbergen. 

In de nieuwe structuur bestaat FrieslandCampina uit vier divisies: Consumentenzuivel, Speciale voeding, Ingrediënten en Basiszuivel. Consumentenzuivel en Speciale voeding richten zich daarbij op consumenten, Ingrediënten en Basiszuivel op de zakelijke markt. Momenteel bestaat het bedrijf nog uit vijf divisies, die deels geografisch zijn ingedeeld. Operationeel directeur consumentenproducten Azië en operationeel directeur kaas, boter en melkpoeder verlaten het bedrijf. De ondernemingsraad is om advies gevraagd over de plannen.

In een interview met de Nederlandse krant NRC zegt Roelof Joosten dat een banenreductie niet het doel is. "Als je efficiënter en beter gaat werken, gaat dat ten koste van banen”, zo klinkt het. “Maar dat is niet het doel. We zetten ook een nieuwe tak op waarvoor we mensen nodig hebben en waarin we investeren. Het netto-plaatje kan ik nog niet geven, daar zijn we nu mee aan de slag.”

De vereenvoudigde structuur stelt FrieslandCampina naar eigen zeggen in staat om slagvaardiger in te spelen op marktontwikkelingen en beter te innoveren op de strategische prioriteiten. Het doel van de nieuwe structuur is om de onderneming zowel operationeel als commercieel verder te verbeteren en zo duurzaam meer waarde voor de leden-melkveehouders te realiseren. De nieuwe organisatie zal vanaf 1 januari 2018 operationeel zijn.

“Met onze strategie route2020 richten we ons op betere voeding voor consumenten, goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst”, aldus nog Joosten. “Om succesvol te blijven moeten we sneller inspelen op veranderingen in de consumentenvraag en klantbehoeften en ontwikkelingen in de samenleving. Dat kunnen we realiseren door grotere zelfstandigheid van de business groups met snellere besluitvorming. Met de vereenvoudiging van de organisatie en gerichte innovaties investeren we in het verder versterken van onze merken op het gebied van speciale voeding, melk en overige zuiveldranken, yoghurt, kwark, kaas en ingrediënten.” 

Bron: Belg

In samenwerking met: Boerderij

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek