nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

22.06.2017 Gsm helpt West-Afrikaanse boer aan betere oogst

De Belgische ngo Dierenartsen Zonder Grenzen helpt in Niger de nomadische veehouders een heel eind vooruit door informatie over watervoorraden, veeprijzen en vaccinaties te centraliseren bij een call center. In het Afrikaanse land heeft namelijk iedereen een gsm zodat het bereik heel groot is. Dat heeft ook het bedrijfje Farmerline uit Ghana in de mot want het bedient steeds meer West-Afrikaanse boeren langs dezelfde weg van real-time-informatie. Ze worden geïnformeerd over het juiste moment om te bemesten of over de marktprijs bijvoorbeeld. De best verkopende dienst is het weerbericht. Alle updates kunnen per sms verzonden of ingesproken worden voor de boeren die analfabeet zijn.

De mobiele telefoon is volgens de Ghanese dienstverlener Farmerline dé manier om van miljoen kleine Afrikaanse boeren succesvolle ondernemers te maken. Zodra ze op de dienst zijn ingeschreven, krijgen de boeren gepersonaliseerde updates. Over het weer in hun regio bijvoorbeeld, of een prijsstijging op de markt. “Ze worden er aan herinnerd om op een bepaald moment een actie te stellen”, zegt oprichter Alloysius Attah. “Daardoor gaat hun opbrengst omhoog.” Farmerline vergaart zijn informatie bij lokale agenten op het terrein, bij landbouwers zelf, ngo’s en lokale overheden.

Er zijn nog wel meer landbouwdienstverleners die met een sms-systeem werken, maar wat Farmerline uniek maakt is dat het ook gesproken boodschappen in de moedertaal van een Afrikaanse boer aanbiedt. Veel boeren in West-Afrika zijn immers analfabeet. Een gsm hebben ze vrijwel allemaal. Om het voorbeeld van Ghana te nemen, daar schaft 91 procent van de bevolking betaalkaarten voor de gsm aan. Online is de Farmerline ook beschikbaar, bijvoorbeeld voor landbouworganisaties. Klanten betalen een wekelijkse bijdrage voor hun abonnement, maar die is volgens Attah met enkele eurocenten best bescheiden.

Farmerline is opgericht in 2012 door Alloysius Attah en een collega-student in hun laatste jaar aan de universiteit. Zij wonnen de wedstrijd ‘Apps4africa’ en konden dankzij de steun van investeringsfonds Indigo Trust een eerste pilootproject uitwerken. Ondertussen is Farmerline in meerdere landstalen beschikbaar voor boeren die rijst, maïs, soja, cacao en groenten telen of vis kweken. Het klantenbestand is opgelopen tot ongeveer 200.000 boeren in Ghana en vier andere West-Afrikaanse landen. Ook de bedrijfsvoering van een 1.000-tal kwekers van meerval en tilapia wordt door Farmerline aangestuurd. Zij krijgen marktinformatie, tips en waarschuwingen, bijvoorbeeld om te vermijden dat ze hun vissen te veel voederen. Uit de eerste resultaten is op te maken dat de vissen zwaarder en kwaliteitsvoller zijn, wat ze meer aantrekkelijk maakt voor kopers.

Sinds 2013 hebben boeren en viskwekers dankzij de up-to-date dienstverlening van Farmerline hun productiviteit verbeterd. Een Canadese onderzoeker kleefde daar een cijfer op: een opbrengstverhoging van 10 procent en een inkomensverbetering van 20 procent. De eerstkomende vijf jaar mikt Farmerline op een uitbreiding van het cliënteel. Het wordt mogelijk geacht om het inkomen van 400.000 Afrikaanse boeren met 50 procent te verhogen. En nog eens vijf jaar later is de ambitie om twee miljoen boeren te bereiken in West-Afrika. Farmerline put geld uit de verkoop van zijn diensten maar krijgt daarnaast ook de steun van buitenlandse investeerders, zoals het Britse investeringsfonds Indigo Trust dat zich toelegt op technologieprojecten in Afrika.

Bron: De Standaard / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via