nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

11.01.2017 Handel nuanceert dat kleine voedselporties te duur zijn

De handel heeft in het verleden al grote inspanningen geleverd om tegemoet te komen aan de veranderende gezinssamenstelling. Daarom zijn er aangepaste porties voorzien als service voor de klanten, maar ook om voedselverspilling tegen te gaan. Dat zegt Comeos, de federatie voor handel en diensten, in een reactie op de aanklacht van een sp.a-parlementslid dat het voedingsaanbod voor alleenstaanden in verhouding veel te duur is. Vlaams parlementslid Rob Beenders nam de proef op de som door in de supermarkten de prijs van kleine en grote verpakkingen van eenzelfde voedingsmiddel te vergelijken.

Vlaams parlementslid Rob Beenders bond woensdag de kat de bel aan. Volgens de sp.a'er zijn de porties voedingsmiddelen voor alleenstaanden die supermarkten aanbieden in verhouding veel te duur. Beenders hield een steekproef en stelde vast dat alleenstaanden voor een aantal basisproducten in verhouding veel meer betalen voor een kleine portie. "Voor amper 1 eurocent meer kan je bijvoorbeeld 300 gram erwten en wortelen meer kopen, dat is toch niet serieus?" Hij vindt het begrijpelijk dat de verpakkingskosten voor kleinere hoeveelheden groter zijn dan voor grotere porties maar de huidige prijsverschillen tonen volgens Beenders eerder aan dat de producent teert op meer winst.

Comeos wil een aantal zaken nuanceren. "Naast de kleinere voorverpakte porties bieden supermarkten ook veel producten in bulk aan", zegt Dominique Michel, CEO van de federatie. "Je kan als consument kiezen om één appel te kopen of twee tomaten en dan betaal je een vaste prijs." Wat de voorverpakte porties betreft, zijn de vaste kosten volgens Comeos een belangrijk element in de prijsbepaling en dan gaat het over etikettering, verpakking, handelingskosten en andere. "Die vaste kosten wegen een stuk zwaarder door bij kleine verpakkingen. Dat is eigenlijk niets nieuw en dat is voor alle producten zo. De consument is altijd goedkoper af bij de aankoop van grotere hoeveelheden, dus ook bij voorverpakte voedingsproducten is dat het geval", aldus Michel.

Standaardporties worden volgens de federatie het meest verkocht. "Afwijkende porties moeten fabrikanten in kleinere hoeveelheden produceren en dat komt dus duurder uit. Daarnaast neemt elke bijkomende portiegrootte van eenzelfde product bijkomende ruimte in in het winkelrek en ook dat beïnvloedt de prijs." Wat betreft de concrete prijzen zijn alle winkels uiteraard vrij om daar een eigen strategie in te volgen, benadrukt Michel. "Daarop ingrijpen of afspraken maken, bijvoorbeeld om prijzen laag te houden speciaal voor singles, zou volstrekt indruisen tegen de geldende economische regels." Ons land telt vandaag reeds 2,1 miljoen singles en hun aantal zal enkel toenemen. Supermarkten passen hun aanbod daarom reeds aan.

Bron: Belga

Volg VILT ook via