nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

22.06.2018 Handelsconflict tussen VS en EU bereikt België

De Belgische consument voelt vanaf vandaag het handelsconflict tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Europese Unie. Trump heft sinds 1 juni een douanetarief van 25 procent op Europees staal en tien procent op Europees aluminium. De EU slaat vanaf vandaag terug met strafheffingen van 25 procent op een reeks Amerikaanse producten. Voor de consument betekent dat hogere prijzen en een kleiner aanbod.

Sinds 1 juni belasten de VS de invoer van Europees staal aan 25 procent en Europees aluminium aan 10 procent. Die heffingen treffen Europese goederen ter waarde van 6,8 miljard euro. Europa heft als tegenreactie extra heffingen van 25 procent op circa 200 producten met een importwaarde van 2,8 miljard euro per jaar. De EU probeert met de sancties drie doelen tegelijk te raken: aan de VS tonen dat ze niet over zich laat lopen, vermijden dat het conflict escaleert én tonen dat ze de regels van de Wereldhandelsorganisatie wél blijft respecteren.

Met relatief beperkte munitie probeert de EU een economisch precisiebombardement uit te voeren. Zo gelden vanaf vandaag douanetarieven van 25 procent op Amerikaans staal, maar ook op een reeks producten die gemaakt worden in de Amerikaanse staten waar de Republikeinen sterk staan en in november de parlementsverkiezingen moeten winnen.

Het gaat om sinaasappel- en veenbessensap uit Florida, rijst en katoen - dus ook Levi's-jeans - uit de zuidelijke staten, Harley Davidson-motoren uit Wisconsin en bourbon uit Kentucky. Ook plezierjachten en schoenen staan op de lijst. De eerste Europese tariefronde betekent dat vandaag Amerikaanse bourbon en Harley Davidsons een kwart duurder de EU binnenkomen. De vraag rijst wie daarvoor opdraait. De producent, de verdeler of de consument?

“Doorgaans kun je stellen dat een bedrijf de helft van de verhoging opvangt en de andere helft doorrekent aan de klant”, zegt Hylke Vandenbussche, hoogleraar economie aan de KU Leuven. “Maar alles hangt af van hoe groot het bedrijf is en om welke producten het gaat.” Zo is het belangrijk hoe groot de winstmarge van een geviseerd product is. Een afgewerkt product zoals een Harley Davidson heeft een hoge winstmarge, terwijl een bulkproduct zoals Amerikaanse rijst met flinterdunne winstmarges wordt verkocht. Daarom zullen rijstproducenten sneller geneigd zijn de klanten te laten opdraaien voor de kosten.

Veel Amerikaanse bedrijven laten blijken dat ze niet opgezet zijn met de handelsoorlog. Levi's wijst erop dat de maatregelen de wereldeconomie in gevaar brengen. “In dat geval zouden Amerikaanse merken, werknemers en consumenten lijden”, zegt een woordvoerder. “Wij zullen de VS en de EU duidelijk maken dat hun beslissingen niet alleen gevolgen hebben voor ons bedrijf, maar voor miljoenen mensen wereldwijd.”

Bron: De Tijd

Volg VILT ook via