Harde foto eyeopener voor zwerfvuilproblematiek
Melkveebedrijf Melkerhei uit Linter vraagt op een opvallende en harde manier aandacht voor de zwerfvuilproblematiek. Met een foto op hun Facebookpagina van een dode koe willen eigenaars Gerrit, Martine en Pieter de mensen wakker schudden. "Deze koe, onze nummer 46, ligt niet te zonnebaden, te slapen evenmin. Ze is de blikvanger van deze tijd, letterlijk. Inwendig doorboord met kleine stukjes blik, uitwendig levenloos.", aldus het bijschrift.
"De wereld is hard, zo ook deze foto", gaat de tekst bij de foto verder. "En zo ook de mensen die de straten niet proper houden. Het zien gebeuren en er niets aan kunnen doen, da’s erg. Maar het ergste? Dat onze koe hier niet voor kiest, maar jullie wel."
Het bedrijf verloor dit jaar alleen al drie koeien door stukjes blik die in het voer van de dieren terechtkwamen. "Als wij het gras maaien, worden achtergelaten blikjes mee verhakseld en zo komen die in het voer van de koeien terecht", vertelt boerenzoon Pieter op VRT NWS. "Die stukjes blik zijn eigenlijk vlijmscherpe mesjes die de koe vanbinnen doorboren. De beesten krijgen inwendige bloedingen en sterven uiteindelijk. We willen dat dit stopt. Het is toch niet zoveel moeite om je blikjes in een vuilbak te gooien?"
De foto werd eind juli gepost (en sindsdien zo’n 3.500 keer gedeeld), maar komt nu in aanloop naar de Dag van de Landbouw van zondag, waar Melkerhei aan deelneemt, opnieuw in de aandacht. Eerder deze week meldden de kranten van Mediahuis al dat het helaas een vaker voorkomend probleem is. Het recent opgerichte meldpunt voor slachtoffers van zwerfvuil in de veestapel kreeg in drie maanden tijd tientallen meldingen.
Bron: VRT NWS / eigen verslaggeving
Beeld: Melkerhei