Havenbedrijf blijft voorstander van Saeftinghedok

De grootste haven van België blijft voorstander van een Saeftinghedok. Dat heeft de topman van het Havenbedrijf Antwerpen, Jacques Vandermeiren, gezegd bij de voorstelling van de jaarresultaten. Zowel qua capaciteit als qua concentratie is die piste voor extra containercapaciteit de beste oplossing, zo vindt Vandermeiren, die aangeeft dat de haven ten laatste tegen 2021 de absolute capaciteitsgrens zal bereiken. In de Antwerpse haven is in 2017 voor 223,6 miljoen ton goederen behandeld, zowat 4,4 procent meer dan het jaar voordien en goed voor het vijfde recordjaar op rij.
17 januari 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:43
Lees meer over:

De grootste haven van België blijft voorstander van een Saeftinghedok. Dat heeft de topman van het Havenbedrijf Antwerpen, Jacques Vandermeiren, gezegd bij de voorstelling van de jaarresultaten. Zowel qua capaciteit als qua concentratie is die piste voor extra containercapaciteit de beste oplossing, zo vindt Vandermeiren, die aangeeft dat de haven ten laatste tegen 2021 de absolute capaciteitsgrens zal bereiken. In de Antwerpse haven is in 2017 voor 223,6 miljoen ton goederen behandeld, zowat 4,4 procent meer dan het jaar voordien en goed voor het vijfde recordjaar op rij.

De Antwerpse haven pleit al jaren voor meer capaciteit om containers te behandelen. Een ruimtelijk uitvoeringsplan daartoe werd na klachten van inwoners uit Doel gedeeltelijk vernietigd, waarop de Vlaamse regering de procedure van een "complex project" opstartte. Acht alternatieven werden bestudeerd, waarvan er drie het Saeftinghedok als onderdeel hebben. Nadat eerder de rederijwereld zich fors voor een oplossing met het Saeftinghedok had uitgesproken, herbevestigt nu ook het Havenbedrijf zijn voorkeur.

"We blijven voorstander van het Saeftinghedok", aldus Jacques Vandermeiren van het Havenbedrijf Antwerpen. "We hebben de alternatieven grondig bekeken, maar een oplossing met Saeftinghe biedt de meeste capaciteit en operationeel biedt het ook het voordeel van een concentratie. We zitten in een hyperconcurrentiële omgeving, waardoor het belangrijk is om veel capaciteit te kunnen concentreren. Dat is ook van belang voor de modal shift: je kan bijvoorbeeld efficiënter containers naar de binnenvaart of het spoor brengen", motiveert hij, ook verwijzend naar de duidelijke voorkeur van de rederijwereld.

"Vertraging is er jammer genoeg al, omdat we ten laatste al in 2021 de absolute capaciteitsgrens bereiken, terwijl de eerste extra capaciteit maar wordt voorzien voor 2023”, zo besluit Vandermeiren. “De bal ligt nu in het kamp van de Vlaamse regering. We hopen snel op een ontwerp-voorkeursbesluit. Het is nu niet 5 voor 12, maar 1 voor 12, of zelfs 12 uur", stelt de opvolger van Eddy Bruyninckx. Vandermeiren zegt nog dat de haven zich zal neerleggen bij de uiteindelijke beslissing van de Vlaamse regering.

Bron: Belga

Beeld: rijkpolderland.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek