Heinz voor rechtbank voor gesuikerde kleutermaaltijden

Voedingsreus Heinz wordt door de Australische consumentenautoriteit voor de rechtbank gesleept omdat het bedrijf kleutermaaltijden als gezond verkoopt, terwijl ze veel suiker bevatten. Heinz zegt zich te zullen verdedigen tegen de aantijgingen. De producten zijn intussen uit de rekken gehaald.
21 juni 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:35

Voedingsreus Heinz wordt door de Australische consumentenautoriteit voor de rechtbank gesleept omdat het bedrijf kleutermaaltijden als gezond verkoopt, terwijl ze veel suiker bevatten. Heinz zegt zich te zullen verdedigen tegen de aantijgingen. De producten zijn intussen uit de rekken gehaald.

De actie van de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) is gericht tegen een snack die Heinz op de markt brengt als 'Little Kids Shredz', en waarbij het mikt op kleuters van 1 tot 3 jaar oud.
Volgens de ACCC overtreedt het bedrijf met de snacks de Australische consumentenwetgeving, omdat het foutieve informatie verstrekt. Heinz verkoopt de producten als evenwichtige maaltijden met dezelfde voedingswaarde als verse groenten en fruit. Op de verpakking staat: "99 procent fruit en groenten".
 
Maar, aldus de ACCC, de snacks bevatten meer dan 60 procent suiker. Dat is een veel hoger percentage suikers dan in vers fruit en groenten. Zo bevat een appel tien procent suikers. Het risico bestaat, aldus nog de Australische consumentenautoriteit, dat kleuters op die manier geen normale voorkeur voor de smaak van groenten en fruit ontwikkelen, maar een voorkeur krijgen voor gesuikerde smaken. Heinz zegt de etikettering van producten ernstig te nemen en zich voor de rechtbank te zullen verdedigen tegen de aantijgingen. De producten zijn intussen niet langer op de markt.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek