Helft Belgen wil ook fair trade voor Belgische boeren

Van 7 tot 17 oktober vindt in België de Week van de Fair Trade plaats. Het is al de 14de keer dat de Week georganiseerd wordt, een ideaal moment volgens de organisatie om de balans op te maken. Uit een opiniepeiling blijkt dat de Belg positief staat ten opzichte van fair trade, maar ook dat de naamsbekendheid van het label licht afneemt. De bekendheid van de producten zelf is daarentegen gestegen. Meer dan de helft van de Belgen (54%) heeft afgelopen jaar zo’n product gekocht, en is gewonnen voor het idee om ook Belgische of Europese producten in het gamma op te nemen.
8 oktober 2015  – Laatste update 4 april 2020 15:24
Lees meer over:

Van 7 tot 17 oktober vindt in België de Week van de Fair Trade plaats. Het is al de 14de keer dat de Week georganiseerd wordt, een ideaal moment volgens de organisatie om de balans op te maken. Uit een opiniepeiling blijkt dat de Belg positief staat ten opzichte van fair trade, maar ook dat de naamsbekendheid van het label licht afneemt. De bekendheid van de producten zelf is daarentegen gestegen. Meer dan de helft van de Belgen (54%) heeft afgelopen jaar zo’n product gekocht, en is gewonnen voor het idee om ook Belgische of Europese producten in het gamma op te nemen.

De kennis en het begrip van het label Fair Trade heeft zijn plafond bereikt, en neemt zelfs licht af. In 2012 was nog 90 procent van de ondervraagden vertrouwd met de term, een percentage dat vorig jaar gedaald is tot 85 procent. En wie de term wel kent, begrijpt daarom niet altijd wat het juist inhoudt (slechts 75% weet het wel). Vooral de bekendheid bij jongeren kan beter (79% t.o.v. 89% bij 55-plussers). Dat zegt ook Samuel Poos van BTC, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap: “Eerlijke handel boekt geen vooruitgang meer bij de consumenten. Dit zowel op vlak van bekendheid, begrip als aansluiting. De uitdaging is vooral om jongeren te sensibiliseren, omdat zij fair trade relatief minder goed kennen.”

Het imago van fair trade is goed (7,2 op 10), maar de betrokkenheid erbij kan beter. Slechts 43 procent van de Belgen voelt zich erbij vertrokken. Zo ook de overtuiging van de Belgen dat ze effectief iets veranderen door fair trade te kopen: slechts 24 procent is daarvan overtuigd en 70 procent denkt wel dat het een verschil maakt, maar is er niet zeker van. Nochtans vindt 72 procent eerlijke handel belangrijk voor ontwikkelingslanden. Meer dan de helft (54%) vindt trouwens dat het gamma mag uitgebreid worden met producten van Belgische en Europese boeren. Slechts 16 procent is tegen dat idee gekant.

In tegenstelling tot de bekendheid van het label, neemt de bekendheid van de fairtradeproducten zelf wel toe. Gemiddeld kan een Belg 3,3 producten opsommen, tegenover slechts 2,2 in 2012. Koffie (78%), cacao/chocolade en bananen blijven de bekendste producten, iets wat ook weerspiegeld wordt in het aankoopgedrag: de meest verkochte categorieën zijn koffie (60%), fruit (50%) en chocolade (47%). De meest bekende organisaties ten slotte blijven Oxfam (41%) en Max Havelaar (24%).

In vergelijking met andere Europese landen, zijn deze cijfers middelmatig. Gemiddeld gaf de Belg vorig jaar bijvoorbeeld 10,34 euro uit aan fairtradeproducten, ten opzichte van 32,2 euro in het Verenigd Koninkrijk en 52,8 euro in Zwitserland, de koplopers in Europa. Ook Nederland deed het beter (12,7 euro), maar Frankrijk (7,5 euro), Spanje (0,4 euro) en Italië (1,5 euro) deden het slechter. In totaal is de omzet fair trade in België goed voor 115 miljoen euro.

Naar aanleiding van Week van de Fair Trade bundelde BTC het verhaal van 32 Belgische spelers in een publicatie. Die kan je raadplegen op weekvandefairtrade.be. Je vindt er verder een overzicht van alle activiteiten die tijdens de Week georganiseerd worden. Zo vindt er een modeshow met eerlijke kleding plaats in Mechelen, een wereldrecordpoging grootste chocoladenrepenmozaïek bouwen in Halen, en een Fair Trade Cup (voetbal) in Herent. Bedoeling van al deze activiteiten is fair trade “naar de mensen toe te brengen”.

De Week van de Fair Trade is een initiatief van BTC. Zij werken daarvoor samen met de belangrijkste Belgische fairtradespelers: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du monde, Fairtrade Belgium, Fairtradegemeenten, Communes du commerce équitable en de Belgian Fair Trade Federation. De provincie Oost-Vlaanderen verspreidde een persbericht om zijn deelname te betuigen. Oost-Vlaanderen daagt haar inwoners uit via Facebook om deel te nemen aan een (h)eerlijke persoonlijkheidstest: ‘Wat voor (h)eerlijks ben jij?’.

Meer info: een samenvatting van de enquêteresultaten en een volledig programmaoverzicht vind je op www.weekvandefairtrade.be  

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek