nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

07.11.2017 'Het merk van de consument' binnenkort ook in België?

In Frankrijk heeft Nicolas Chabanne met zijn ‘merk van de consument’ een gat in de markt gevonden. Gefrustreerd door het feit dat consumenten geen inspraak hebben in het productieproces van de voedingsmiddelen die ze kopen, lanceerde hij het platform C’est qui le Patron?! Consumenten kunnen er aangeven welke eigenschappen ze belangrijk vinden in een product, en of ze bereid zijn daarvoor een eerlijke prijs te betalen. De eerste lading van 20 miljoen melkkartons dat hij zo op de markt zette, was binnen het jaar uitverkocht. Hetzelfde probeert hij nu in België.

Op de website hetmerkvandeconsument.be kunnen consumenten een vragenlijst invullen, in dit geval over melk. Kiezen ze bijvoorbeeld voor melk van koeien die op de weide grazen? Die gevoederd worden met lokaal en/of ggo-vrij voeder? Verkiezen ze melk uit karton verpakking of melk uit plastic verpakking? En gunnen ze de producent een eerlijke prijs? Elk antwoord heeft een impact op de prijs van het product, die je op het scherm ziet veranderen. Hoe meer aandacht voor duurzaamheid, hoe hoger de prijs. Maar ondanks die hogere prijs en het veelgehoorde argument dat de burger in de supermarkt verandert in een prijsbewuste consument, blijken consumenten in Frankrijk toch bereid die hogere prijs te betalen. 

Chabanne verkocht zijn eerste lading eerlijke melk van ‘het merk van de consument’ aan 0,99 cent per liter op minder dan een jaar tijd uit. Twintig miljoen melkkartons gingen vlot over de toonbank. Het initiatief is zo’n succes, dat intussen ook al appelsap, pizza en boter van het merk te koop is. Binnenkort komt daar nog appelcompote en gehakt bij. En Belgische melk allicht, want C’est qui le Patron?! heeft nu ook een Belgische variant: Wie is de baas?!

Carrefour heeft volgens Het Laatste Nieuws al interesse getoond om de melk te verkopen. Inex zou als melkerij ingeschakeld worden, en zo’n 200 melkboeren zouden willen meewerken. Het is wel nog wachten tot januari 2018 voor de melk op de markt komt, want momenteel wordt de consument zoals gezegd op hetmerkvandeconsument.be nog bevraagd over zijn voorkeuren.

Het uiteindelijk doel van Chabanne is duurzame, kwaliteitsvolle producten op de markt brengen tegen een eerlijke prijs. Producten die consumenten doen stilstaan bij de manier waarop ze al jaren consumeren, en de vraag of dit nog langer houdbaar is. Om het verhaal compleet te maken, bespaart hij maximaal op reclamekosten en streeft hij naar 100 procent transparantie doorheen de keten.  

Bron: Het Laatste Nieuws / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via