Invoering kilometerheffing niet vlekkeloos verlopen

Volgens Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker hebben heel wat landbouwers die voor hun landbouwvoertuigen een vrijstelling aanvroegen van de kilometerheffing, nog geen antwoord gekregen. Van de landbouwers die sowieso geen vrijstelling kunnen bekomen en het On Board Unit (OBU) meettoestel aanvroegen, zijn er bovendien heel wat die het nog niet ontvingen of een defect toestel toegestuurd kregen. De kilometerheffing geldt niet voor tractoren die uitsluitend voor land- en tuinbouw worden gebruikt. Er moet echter wel eenmalig een vrijstelling worden aangevraagd.
3 april 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:34
Lees meer over:

Volgens Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker hebben heel wat landbouwers die voor hun landbouwvoertuigen een vrijstelling aanvroegen van de kilometerheffing, nog geen antwoord gekregen. Van de landbouwers die sowieso geen vrijstelling kunnen bekomen en het On Board Unit (OBU) meettoestel aanvroegen, zijn er bovendien heel wat die het nog niet ontvingen of een defect toestel toegestuurd kregen. De kilometerheffing geldt niet voor tractoren die uitsluitend voor land- en tuinbouw worden gebruikt. Er moet echter wel eenmalig een vrijstelling worden aangevraagd.

Het systeem van de kilometerheffing kampt volgens Boerenbondvoorzitter De Becker nog met onduidelijkheden en kinderziektes. "Veel landbouwers kregen nog geen antwoord op hun vraag om een vrijstelling en hebben dus nog geen bewijs om te tonen bij een eventuele controle", aldus De Becker. Ze wijst erop dat de landbouworganisatie eerder bij Vlaams minister Ben Weyts aandrong op een aanloopperiode.

"In deze periode zou rekening moeten worden gehouden met het feit dat niet iedereen in het bezit is van een bewijs van vrijstelling. Voor voertuigen die niet vrijgesteld zijn van de heffing, zou allereerst moeten worden ingezet op informatie in plaats van beboeten. Het kan niet dat mensen die alles gedaan hebben om zich in regel te stellen, maar geconfronteerd worden met vertragingen in de afhandeling van de aanvragen of met mankementen in de toestellen door de belastingdiensten, zouden worden beboet", aldus De Becker.

De invoering van de kilometerheffing afgelopen vrijdag verliep allesbehalve vlekkeloos. In Wallonië werden verkeersassen - onder andere twee invalswegen naar de luchthaven van Luik - geblokkeerd door truckers uit onvrede met de maatregel en voornamelijk aan de grensovergangen met Nederland stonden hier en daar lange wachtrijen omdat veel vrachtwagenbestuurders nog geen OBU hebben.

Febetra, de beroepsfederatie van de transporteurs, heeft geen goed woord over voor de kilometerheffing. "De kilometerheffing is een volledige mislukking, die handenvol geld kost aan de transportsector en de invoering ervan is complete chaos", klinkt het scherp. Ook volgens Febetra werken veel van de OBU's vandaag nog altijd niet. De procedure voorziet in dergelijke gevallen dat de bestuurder contact moet opnemen met het callcenter van Satellic en zich dan binnen de drie uur naar een servicepunt van Satellic moet begeven. Maar het callcenter dat de nodige instructies moet geven in geval van problemen is onbereikbaar, en verschillende servicepunten zijn ofwel buiten werking ofwel zijn er geen OBU's voorradig, aldus Febetra.
 

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek