Jarig Comeos polst naar verwachtingen bij consumenten

De consumenten willen duurzame handel, maar slechts vijf procent van hen is bereid om daar extra voor te betalen. Dat blijkt uit een enquête die handelsfederatie Comeos liet uitvoeren bij 1.000 consumenten naar aanleiding van de 40ste verjaardag van de organisatie. Consumenten vragen dat de handel meer producten gaat aanbieden die op milieu- en diervriendelijke manier geproduceerd worden, meer gaat toezien op eerlijke lonen in de keten, meer transparant is over producten en prijzen, meer het circulair denken incorporeert en verspilling tegen gaat.
31 mei 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:41
Lees meer over:

De consumenten willen duurzame handel, maar slechts vijf procent van hen is bereid om daar extra voor te betalen. Dat blijkt uit een enquête die handelsfederatie Comeos liet uitvoeren bij 1.000 consumenten naar aanleiding van de 40ste verjaardag van de organisatie. Consumenten vragen dat de handel meer producten gaat aanbieden die op milieu- en diervriendelijke manier geproduceerd worden, meer gaat toezien op eerlijke lonen in de keten, meer transparant is over producten en prijzen, meer het circulair denken incorporeert en verspilling tegen gaat.

“De handel vormt een direct contactpunt met de consument”, vertelt Comeos-voorzitter Stephan De Brauwer. “Het is dus belangrijk dat we weten wat er bij die consument leeft: wat zijn zijn belangrijkste verwachtingen ten aanzien va de handel- en dienstensector?” Om die reden liet de federatie een uitgebreid consumentenonderzoek uitvoeren. “Het is de bedoeling om dit elke drie jaar te herhalen zodat we kunnen evalueren of we in de juiste evolueren”, vult Dominique Michel, CEO van Comeos, aan.

Op basis van dit onderzoek werd het duidelijk dat de consument verwacht de handel inzet op drie transities. In de eerste plaats moet er werk gemaakt worden van een transitie naar verantwoorde consumptie. De handel moet daarvoor bijvoorbeeld zijn leveranciers stimuleren om het productieproces op vlak van ecologische voetafdruk en dierenwelzijn duurzamer te maken. Door meer verantwoorde producten aan te bieden, wordt de consument in de richting van een duurzamere consumptie gedreven. Tegelijk moet de consument meer bewustzijn voor verantwoorde producten worden bijgebracht.

Een tweede transitie is die naar duurzaam en eerlijk ondernemen. Faire handelsrelaties, goede arbeidsomstandigheden en eerlijke lonen, zowel in de handel als in het volledige productieproces, is een ander punt waar de consument gevoelig voor is. Ook eerlijke en transparante product- en prijsinformatie verdient de nodige aandacht. Tot slot is er ook nog de transitie naar een circulaire economie. Op dit vlak vraagt de consument dat de distributie verder inzet op herbruikbare of recycleerbare verpakkingen, op het tegengaan van voedselverspilling en het aanmoedigen van hergebruik en recyclage.

Opvallend is dat 70 tot 80 procent van de consumenten aangeeft dat dit belangrijke aandachtspunten zijn voor de handel, maar dat de bereidheid tot betalen voor die extra eisen bijzonder klein is. Slechts vijf tot zes procent onder hen geeft aan meer te willen betalen wanneer de producten in de retail aan deze kenmerken voldoen.

Meer informatie: Reflection. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wat doet de handel? 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek