nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

08.02.2017 Kan ggo-appel Amerikaanse consument overtuigen?

In de Verenigde Staten ligt er sinds het begin van deze maand een genetisch gewijzigde appel in de winkelrekken. De zogenaamde ‘Arctic Apple’ is zodanig gewijzigd dat hij niet verkleurt en daarom ideaal is om als gesneden product te verkopen zonder toevoeging van anti-verkleuringsmiddelen. De ontwikkelaar van de appel pakt ermee uit dat dit het eerste ggo-product is dat gericht is op voordelen voor de consument in plaats van de teler. Dat maakt van de Arctic Apple een zeer interessante casus.

Hoewel respectabele instituten zoals de Wereldgezondheidsorganisatie hebben geconcludeerd dat er geen gezondheidsrisico’s kleven aan ggo-voeding, blijft er toch veel twijfel bestaan bij de consument. Biologisch en natuurlijk voedsel zitten in de lift, terwijl ggo’s – zeker in Europa – in het verdomhoekje zitten. Maar ook in de VS hebben diverse voedselmerken, onder druk van de lobby tegen ggo’s, intussen aangekondigd dat ze geen ggo-ingrediënten gaan gebruiken. Zo heeft McDonalds laten weten dat het de ggo-aardappel Innate niet zal gebruiken voor zijn frieten, ondanks de voordelen die de aardappel claimt.

Om de twijfel bij de consument weg te nemen, besteedt de ontwikkelaar Okanagan Specialty Fruits van de Arctic Apple veel aandacht aan communicatie. Zo wordt er op de verpakking van de Arctic appelpartjes geen melding gedaan over genetische modificatie, maar via een QR-code op de verpakking en via een website is wel alle informatie te vinden. Zo is te lezen dat het enzym dat verkleuring veroorzaakt, wordt uitgeschakeld door de techniek van ‘gene silencing’. Voor biotechnologiebedrijven en veredelaars is deze ggo-appel een interessante test, want als het een succes wordt, opent dat deuren voor vele andere nieuwe producten.

Bron: Rabobank

Beeld: Okanagan Specialty Fruits

Volg VILT ook via