nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

25.09.2017 KBC zocht uit of vraag en aanbod in korte keten matchen

Bijna negen op de tien Vlamingen kocht al een keer voedingsproducten rechtstreeks bij de boer. De zogenaamde ‘korte keten’ is een algemeen gekend begrip. Consumenten gaan vooral op zoek naar fruit en groenten, terwijl aardappelen met voorsprong het meest aangeboden product zijn op boerderijen. Van de consument mag het aanbod wat uitgebreider dan vandaag, waarbij gedacht wordt aan eieren en bewerkte producten zoals zuivel en brood. Deze voor korte-keten-landbouwers interessante bevindingen komen uit een marktonderzoek in opdracht van KBC, dat tijdens de Werktuigendagen onthuld werd. FarmCafe licht de resultaten uitgebreid toe.

In juni liet KBC door marktonderzoeksbureau Ipsos 133 boeren en tuinders evenals 1.220 Vlaamse consumenten bevragen over de korte keten. Lokale markten zijn de best gekende en meest gebruikte vorm van korte keten bij de consument, gevolgd door aankopen op de boerderij. “Vlamingen jonger dan 35 jaar kopen daar minder vaak in vergelijking met oudere consumenten. Ook zij kopen actief in de korte keten maar vaker online, via groepspakketten (b.v. groenteabonnement), leveringspunten en collectieve verkooppunten.

KBC trekt uit het onderzoek een aantal conclusies, waarmee het landbouwers wil helpen om de opportuniteiten in de korte keten nog beter te benutten. Dat gebeurt via het digitale platform FarmCafe: “Land- en tuinbouwers zouden het potentieel nog beter kunnen benutten indien ze meer op (lokale) markten aanwezig zouden zijn. Hun focus ligt momenteel zeer sterk op rechtstreekse verkoop op de boerderij. Landbouwers raden juist dat de prijs voor de consument belangrijk is, maar hun andere keuzecriteria kennen ze onvoldoende.”

Blijkt dat consumenten vooral waarde hechten aan seizoensgebonden, natuurlijke en nabij geteelde producten terwijl landbouwers denken dat na de productprijs vooral de nabijheid van het verkooppunt en het rechtstreeks contact met de producent doorwegen. Hoewel consumenten dat niet vaak als antwoord in de enquête gaven, is de inschatting door landbouwers nu ook weer niet zo fout. Van de meer dan 80 procent van de consumenten die via de korte keten koopt, legt namelijk 70 procent daar niet meer dan vijf kilometer voor af.

Meer weten over het KBC-marktonderzoek korte keten? Check FarmCafe.

Bron: FarmCafe

Volg VILT ook via