"Kilometerheffing bedreigt jobs in voedingsindustrie"

Op 1 april treedt de kilometerheffing voor vrachtwagens in werking. Volgens FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, is het echter een illusie om te denken dat de kilometerheffing voor vrachtwagens het verkeersinfarct in ons land ongedaan kan maken. FEVIA wijst er ook op dat de kilometerheffing de voedingsindustrie meer dan 400 jobs kan kosten. “Als dat effectief het geval is, dan moeten de aangekondigde flankerende maatregelen sterk worden uitgebreid”, aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA.
31 maart 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:26
Lees meer over:

Op 1 april treedt de kilometerheffing voor vrachtwagens in werking. Volgens FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, is het echter een illusie om te denken dat de kilometerheffing voor vrachtwagens het verkeersinfarct in ons land ongedaan kan maken. FEVIA wijst er ook op dat de kilometerheffing de voedingsindustrie meer dan 400 jobs kan kosten. “Als dat effectief het geval is, dan moeten de aangekondigde flankerende maatregelen sterk worden uitgebreid”, aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA.

FEVIA grijpt de start van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens aan om andermaal zijn ongenoegen te uiten over de maatregel. “De mobiliteitsknoop op onze wegen ondergraaft de aantrekkelijkheid van België als investeringsland”, zo klinkt het. “Ambitieuze en gedeelde inspanningen zijn dringend nodig om het verkeersinfarct in ons land aan te pakken.” Maar volgens FEVIA is het een illusie te denken dat een kilometerheffing voor vrachtwagens hiertoe kan bijdragen.

De organisatie verwijst daarbij opnieuw naar de studie van Transport and mobility Leuven (TML) die aantoont dat de kilometerheffing de voedingsindustrie tot 456 jobs kan kosten. “Voeding is met voorsprong het belangrijkste product dat over onze wegen wordt getransporteerd”, aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA. “De kilometerheffing verhoogt de transportkost van voeding met 150 miljoen euro. Onze concurrenten in het buitenland betalen geen kilometerheffing als ze exporteren buiten België. Deze maatregel maakt onze bedrijven dus minder competitief en kost jobs en welvaart in België, zonder het mobiliteitsprobleem op te lossen. Als de resultaten van de studie in de praktijk worden bevestigd, moeten de aangekondigde flankerende maatregelen sterk worden uitgebreid.”

“De voedingsindustrie is de enige industriële sector die er ondanks de zware loonkostenhandicap in slaagt haar werkgelegenheid in België op peil te houden”, zo vult Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA, aan. “Het is zonder meer ironisch dat net op het moment dat de lastenverlagingen in het kader van de taks-shift voelbaar worden, deze winst volledig teniet wordt gedaan door de kilometerheffing. Beseffen we wel dat 150 miljoen euro voor de voedingsindustrie gelijk staat aan twee indexsprongen?”

FEVIA zegt te beseffen dat een gedeelde inspanning noodzakelijk is en wil meedenken aan oplossingen voor het mobiliteitsvraagstuk. “In de eerste plaats pleiten we ervoor om maatregelen te nemen die het transport efficiënter laten verlopen”, aldus FEVIA. “Dat kan bijvoorbeeld met een toelating voor vrachtwagens die 36 paletten vervoeren in plaats van de huidige 33 paletten, of het gebruik van de grotere eco-combi’s. Daarnaast blijft de verdere uitwerking van flankerende maatregelen specifiek voor de agrovoedingsketen noodzakelijk.”

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek