Kilometerheffing kan voeding 0,5 procent duurder maken

Comeos, de federatie voor handel en diensten, klaagt aan dat de kilometerheffing technisch niet op punt staat, dat het duur is en geen impact heeft op de mobiliteit. Comeos vraagt een slimme kilometerheffing, afhankelijk van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. De totale kost voor de voedselketen schat de organisatie op 120 tot 170 miljoen euro. CEO Dominque Michel laat uitschemeren dat de kostprijsstijging voor de distributie doorgerekend zal worden aan de consument. Voedingswaren zouden daardoor 0,3 tot 0,5 procent duurder worden.
30 maart 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:26
Lees meer over:

Comeos, de federatie voor handel en diensten, klaagt aan dat de kilometerheffing technisch niet op punt staat, dat het duur is en geen impact heeft op de mobiliteit. Comeos vraagt een slimme kilometerheffing, afhankelijk van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. De totale kost voor de voedselketen schat de organisatie op 120 tot 170 miljoen euro. CEO Dominque Michel laat uitschemeren dat de kostprijsstijging voor de distributie doorgerekend zal worden aan de consument. Voedingswaren zouden daardoor 0,3 tot 0,5 procent duurder worden.

Vanaf vrijdag zijn vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton een kilometerheffing verschuldigd op een belangrijk deel van het Belgische wegennet. Comeos heeft de invoering daarvan nog steeds niet verteerd. Het stoort de distributie om te beginnen al dat het registratiesysteem niet helemaal op punt staat. Zo riskeren transporteurs om onterecht een factuur te krijgen als hun vrachtwagen op een parallelweg naast de autosnelweg rijdt.

Ook vreest Comeos dat de andere marktpartijen de kilometerheffing gaan doorrekenen aan de distributie. Comeos-bestuurder Dominique Michel: “Alle schakels in de keten zullen de kilometerheffing gedeeltelijk of volledig doorrekenen aan de volgende schakel. Je krijgt een sneeuwbaleffect, waarbij de laatste schakel – de handel – beïnvloedt wordt door de hele keten. Daar komt de kost van de kilometerheffing voor ons eigen transport, van de depots naar de supermarkten, bovenop.”

De handel zegt deze kostprijsstijging onmogelijk te kunnen dragen omdat de marge in vrije val is. Michel: “In 2006 was de gemiddelde marge in de sector nog drie procent, nu blijft er nog anderhalve procent van over. We berekenden dan ook dat de kilometerheffing de prijzen van voeding in de winkels met 0,3 tot 0,5 procent kan doen stijgen. Dit cijfer geldt enkel voor voeding, maar de redenering kan je doortrekken naar non-food.”

Comeos geeft het voorbeeld van de lasagne die een hele weg aflegt alvorens hij in de winkel ligt. Eerst moeten de ingrediënten naar de producent vervoerd worden, vervolgens gaat het afgewerkte product van de producent naar de depots van de winkels, om van daaruit verdeeld te worden naar de supermarkten. Door de kilometerheffing worden al deze stappen duurder.

De federatie pleit niet voor een afschaffing van de kilometerheffing. “Wij zijn niet tegen de kilometerheffing, maar deze moet wel een impact hebben op de mobiliteit. Dat is met de huidige regelgeving niet het geval”, verduidelijkt Michel. “Dit is een puur financiële operatie, zonder positief effect op de mobiliteit.” 

Een slimme kilometerheffing die varieert naargelang het tijdstip en de locatie van de verplaatsing, daarop stuurt Comeos aan. Zo zouden vrachtwagenchauffeurs kunnen genieten van een gunstig tarief als ze buiten de spitsuren rijden zodat de filedruk afneemt. “Met een slimme kilometerheffing kan de voedingsdistributie 800 vrachtwagens uit de spits houden”, besluit Michel.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek