nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

11.10.2018 Kipster komt naar België

Het Nederlandse bedrijf Kipster, naar eigen zeggen de meest dier- en mileuvriendelijke legboerderij ter wereld, wil volgend jaar een vestiging openen in ons land. De eieren die de kippen produceren, zullen verkocht worden bij supermarktketen Lidl. Concreet gaat het om 24.000 legkippen die jaarlijks ongeveer 7,5 miljoen eitjes produceren. Dat blijft natuurlijk een peulschil van het totale eierbestand. "Het gaat inderdaad slechts om enkele percenten, maar mensen moeten dit concept eerst leren kennen", zegt Lidl-woordvoerder Isabelle Colbrandt.

De architecten van Kipster in Nederland vertrokken bij de bouw van hun kippenboerderij zoveel mogelijk vanuit de wensen en verlangens van de kippen zelf. "Het resultaat is de meest dier- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld", klinkt het. Vorig jaar opende de eerste boerderij in het Nederlandse Venray en volgend jaar wil het bedrijf ook een vestiging openen in ons land. Die komt er op een nog onbekende locatie - ofwel in West-Vlaanderen ofwel in Limburg.

De Kipster-legboerderij telt drie keer minder kippen dan een gemiddeld kippenbedrijf. De dieren lopen er rond in een binnentuin met frisse lucht, daglicht, boompjes en struiken. "Geen gestreste leghennen hier, maar kippen die na het leggen van hun eitje de hele dag binnen en buiten rond de boerderij kunnen lopen, net zoals vroeger", luidt het. Net als in Nederland, zal supermarktketen Lidl de eieren verkopen in ons land. Die zullen niet duurder zijn dan de biologische eieren die je koopt bij Lidl.

"Het grote verschil met bio-legboerderijen is dat we de rol van het dier hebben herdacht in het voedselsysteem", vertelt Ruud Zanders, medeoprichter van Kipster. De Kipster-kippen worden uitsluitend gevoederd met restjes, via samenwerkingen met bijvoorbeeld industriële bakkerijen, waardoor er geen concurrentie om voedsel is tussen mens en dier. Aangezien zo'n 70 procent van de CO2-voetafdruk van een ei afkomstig is van die voeders, wordt de afdruk volgens Zanders op die manier al met de helft gereduceerd. "En door enkel met witte legkippen te werken, die minder eten, en zo'n 1.100 zonnepanelen in te zetten voor onze energiebevoorrading, benaderen we een klimaatneutraal ei."

Daarnaast wordt nog gekeken naar de gezondheid van de mens - 98 procent van het fijnstof, dat een rol kan spelen in ziekteoverdracht, wordt gefilterd - en naar het welzijn van haantjes. Die laatsten worden normaal vergast bij geboorte wegens 'niet rendabel', maar het vlees van de Kipster-hanen wordt, na een 'haanwaardig' leven, verwerkt in haanburgers voor Lidl of geleverd aan speciaalzaken. Het is dat totaalconcept dat Lidl charmeert, en toevallig is dat natuurlijk niet. Elke supermarkt heeft wel een 'duurzaamheidsplan', denk maar aan de gloednieuwe waterstofpomp van Colruyt Group in Halle, de korteketenboerderij van Carrefour in Durbuy of de 'dakmoestuin' boven de Delhaize in Elsene."

Er is enerzijds de bewustwording bij de klant die we niet kunnen negeren, maar ook als werkgever zien we elke dag het nieuws: we moeten schakelen", zegt Isabelle Colbrandt, die zegt dat Lidl als grote discountretailer de toon wil zetten door in te zetten op de korte keten of concepten zoals Kipster. Ook dat is toch opvallend: duurzaamheid is niet meer voorbehouden voor de elite.

Bron: De Standaard / Belga

Beeld: Kipster

Volg VILT ook via