Komt er een prijzenoorlog met de komst van Jumbo?

Eind 2019 komt er met de Nederlandse supermarktketen Jumbo een nieuwe speler bij op de Belgische markt. Betekent dat de start van een prijzenoorlog? Jumbo pakt namelijk, net als Colruyt, uit met een “laagste prijsgarantie”. En uit een vergelijking door dataspecialist Daltix van de onlineprijs van 600 merkproducten blijkt dat 74 procent van de producten in de selectie goedkoper is bij Jumbo dan bij Colruyt, meldt Het Nieuwsblad. Het gemiddelde prijsverschil loopt op tot 11 procent.
5 oktober 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:47
Lees meer over:

Eind 2019 komt er met de Nederlandse supermarktketen Jumbo een nieuwe speler bij op de Belgische markt. Betekent dat de start van een prijzenoorlog? Jumbo pakt namelijk, net als Colruyt, uit met een “laagste prijsgarantie”. En uit een vergelijking door dataspecialist Daltix van de onlineprijs van 600 merkproducten blijkt dat 74 procent van de producten in de selectie goedkoper is bij Jumbo dan bij Colruyt, meldt Het Nieuwsblad. Het gemiddelde prijsverschil loopt op tot 11 procent.

Eind 2019 openen in ons land de eerste Jumbo-winkels. Ook dat bedrijf heeft een kwalitatief huismerk en uitgebreid A-merksegment. De prijzen zullen waarschijnlijk dalen. “En niet alleen bij Colruyt”, zegt retailexpert Jorg Snoeck in Het Nieuwsblad. “Ook Delhaize en Albert Heijn (AH) zullen mee verlagen. De concurrentie is bikkelhard en de sector bloedt. Bij zo’n prijzenoorlog is niemand gebaat, want dan verdient niemand er nog iets aan. Het aanbod, de kwaliteit en de service zullen eronder lijden.”

Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat Jumbo de goedkope Nederlandse prijzen ook in België kan aanbieden. Uit een eerdere vergelijking van Daltix bleek al dat merkproducten in Nederlandse winkels van Albert Heijn 3 procent goedkoper zijn dan in Belgische winkels. “Dat komt door de lagere loonkosten in Nederland”, aldus Snoeck. “Gemiddeld werkt er drie keer zo veel personeel, en toch komt dat nog altijd goedkoper uit.” Daarnaast zijn er ook verschillen qua btw, en mogen ketens in Nederland met verlies verkopen om spectaculaire acties te lanceren.

Colruyt is het dan ook niet eens met de analyse van Daltix. “We vergelijken al drie jaar lang de prijzen van Jumbo met onze grenswinkels”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut. “Die één-op-één vergelijking van online prijzen is niet representatief. Voor huismerkproducten zijn we wel goedkoper.” Volgens Elewaut blijft de laagsteprijsgarantie van Colruyt overeind.

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek