Landbouwers dreigen met boycot tegen Ahold Delhaize

De landbouwsector vreest dat de druk die de nieuwe supermarktgroep Ahold Delhaize op de prijzen uitoefent, uiteindelijk bij de boer zal terechtkomen. De sector wil het niet zo ver laten komen. "Desnoods roepen we de consument op tot een boycot van verse Belgische producten bij Ahold Delhaize", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS). De supermarktgroep zegt in een reactie "ethisch recht in de schoenen te staan". Boerenbond zegt Delhaize te zullen houden aan zijn engagement om zich kwalitatief en lokaal te bevoorraden bij leveranciers waar het langetermijnrelaties mee wil aanknopen.
14 september 2016  – Laatste update 14 september 2020 14:36
Lees meer over:

De landbouwsector vreest dat de druk die de nieuwe supermarktgroep Ahold Delhaize op de prijzen uitoefent, uiteindelijk bij de boer zal terechtkomen. De sector wil het niet zo ver laten komen. "Desnoods roepen we de consument op tot een boycot van verse Belgische producten bij Ahold Delhaize", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS). De supermarktgroep zegt in een reactie "ethisch recht in de schoenen te staan". Boerenbond zegt Delhaize te zullen houden aan zijn engagement om zich kwalitatief en lokaal te bevoorraden bij leveranciers waar het langetermijnrelaties mee wil aanknopen.

Voedingsbedrijven in België en Nederland doen hun beklag over Ahold Delhaize. De supermarktgroep zou sinds de fusie minder willen betalen aan zijn belangrijkste leveranciers. In Nederland leidde dat al tot een klacht bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken. Ook in België is er ongenoegen, onder meer bij de merkenproducenten, maar ook de landbouwsector vreest de prijsdruk. "We voelen die nu nog niet, maar we verwachten het wel", aldus Hendrik Vandamme van ABS. Ook Boerenbond houdt de situatie in de gaten. "We voelen nog geen prijsdruk, maar volgen het van nabij op", zegt een woordvoerster.

De landbouwers vrezen dat de prijsdruk uiteindelijk zal overslaan naar de landbouwsector, zoals dat in het verleden al is gebeurd. "We vrezen dat de landbouw het kind van de rekening zal worden", zegt Vandamme. In Nederland zijn al oproepen gelanceerd om Albert Heijn, onderdeel van de fusiegroep Ahold Delhaize, te boycotten. Een idee dat ook bij ABS rijpt indien de prijsdruk tot bij de landbouwers komt. "Waarom geen boycot om geen verse Belgische producten meer te kopen bij Ahold Delhaize?"

In een reactie zegt Ahold Delhaize in gesprek te zijn met zijn 100 grootste internationale leveranciers. "We bepleiten geen prijsverlaging, maar het gelijk trekken van de prijzen die Delhaize en Ahold betalen", legt woordvoerder Peter Dercon uit. "Er is voldoende ruimte bij de partijen met wie we onderhandelen om tot een goed resultaat te komen." Hij heeft begrip voor de bezorgdheid van de landbouwers, maar "Ahold Delhaize kan moeilijk met alle geledingen van de keten rekening houden. Wat onze leveranciers afspreken met hun leveranciers is voor hun rekening", aldus de woordvoerder van de fusiegroep. "Ethisch staan we recht in onze schoenen."

ABS hoopt dat de politieke wereld zijn rol zal spelen in dit dispuut. "Het verhaal dat zich nu afspeelt, is niet nieuw", brengt Hendrik Vandamme enkele uitschuivers van Delhaize in herinnering. Hij heeft het over de in 2009 gevoerde strategie van Delhaize tegen megaconcern Unilever om goedkoper te kunnen aankopen. In 2011 wou Delhaize een korting opleggen aan zijn leveranciers van varkensvlees. "Toen hing ABS dit aan de grote klok, moest Delhaize inbinden en werd een compensatie voorzien voor de zeugenhouders."

Boerenbond herinnert op zijn beurt aan de gedragscode en het gezamenlijk streven naar een duurzame ontwikkeling van de gehele agrovoedingsketen. Delhaize heeft lokale bevoorrading en de relaties met zijn leveranciers altijd als een verkoopsargument gebruikt zodat Boerenbond er op rekent dat de warenhuisketen dit engagement blijft opnemen binnen de fusiegroep. Ook voor de consument heeft de landbouworganisatie een duidelijke boodschap. Die denkt nu misschien voordeel te halen uit de prijzenslag, maar zal op termijn moeten constateren dat een prijzenslag de voorbode is van een verdere concentratie in de retail. Minder concurrentie leidt dan net tot hogere prijzen. Bovendien heeft de voorafgaande prijzenslag een invloed gehad op de kwaliteit en diversiteit van het voedingsaanbod.

Bron: Belga / Drietand / Boer&Tuinder

Beeld: VTM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek