nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

15.01.2016 Landbouworganisaties blij met campagne Vredeseilanden

Zowel Boerenbond als ABS reageren verheugd op de campagne van Vredeseilanden Let’s #SaveTheFoodture die pleit voor een eerlijk inkomen voor boeren in het zuiden én het noorden. “De campagne kan rekenen op onze volle steun. Boeren kampen wereldwijd met hetzelfde probleem: onvoldoende marktmacht”, zegt Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker. Ook ABS geeft aan er volledig achter te staan. “Nu nog in de praktijk brengen, allemaal samen!”, schrijft voorzitter Hendrik Vandamme in het ledenblad van ABS.

Met de slogan ‘Mag het iets meer zijn?’ richt Vredeseilanden zich tot de supermarkten. “Supermarkten gebruiken vaak de consument als reden waarom ze altijd harder focussen op lage prijzen. We roepen daarom consumenten op om hun supermarkt te laten weten dat scherpe prijzen niet ten koste van de boeren mogen gaan”, klinkt het bij Vredeseilanden. Volgens de ngo geldt deze boodschap even goed voor boeren uit het Zuiden als voor boeren bij ons, want zonder leefbare prijzen wordt elke boer tot stoppen gedwongen en op die manier komt onze voedselproductie in gevaar.

Volgens Sonja De Becker hebben boeren in Zuid én Noord dezelfde problemen. “Door het gebrek aan marktmacht slagen zij er niet in om een correcte prijs af te dwingen voor hun producten. De Vredeseilanden-campagne brengt dit probleem op een goede manier onder de aandacht van een speler die wel marktmacht heeft: de consument in de supermarkt.” Boerenbond verleent dan ook haar volle steun aan de campagne van Vredeseilanden. “Ze sluit bovendien zeer goed aan bij een aantal acties die we zelf al voerden, denk maar aan SOS voedselprijzen.”

Ook ABS is blij met de Let's #SaveTheFoodture-campagne die pleit voor een eerlijk boereninkomen overal ter wereld. “Daar kunnen wij alleen maar achter staan en de oproep voor de volle 100 procent ondersteunen”, zegt voorzitter Hendrik Vandamme. Hij waarschuwt er wel voor dat het niet bij woorden mag blijven. “Allemaal samen moeten we dit ook in de praktijk brengen: boeren, toeleveraars, afnemers, verwerkers, retailers en consumenten”, besluit hij.

Vredeseilanden belooft de campagne voort te zetten waarmee supermarkten en voedingsbedrijven aangespoord worden om lonenende prijzen uit te betalen aan boeren wereldwijd. Het voorbije weekend hebben meer dan 8.000 vrijwilligers geld ingezameld voor Vredeseilanden. Vorig jaar haalde de ngo ongeveer 550.000 euro op tijdens het actieweekend. Door de regen en sneeuw zal dat dit jaar minder zijn. “De komende weken zijn er nog tal van acties op til. We hopen dat er nog heel wat mensen een gift doen via het rekeningnummer of de website, zodat we toch nog het bedrag van vorig jaar evenaren”, zegt Jelle Goossens van Vredeseilanden. 

Bron: Boer&Tuinder / Drietand / eigen verslaggeving

Beeld: Vredeseilanden

Volg VILT ook via